مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان با اشاره به وضعیت بیماران دیالیزی استان، گفت: ۲ هزار و ۴۹۰ بیمار دیالیزی عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی هستند که یک هزار و ۱۱۰ نفر از این تعداد اهوازی‌اند.
کد خبر: ۱۰۷۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳ 19 November 2022

غلامرضا لاری‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با گاشاره به هفته حمایت از بیماران کلیوی از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه با تبریک این هفته اظهار کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۹۰ بیمار دیالیزی عضو انجمن حمایت از بیماران کلیوی هستند که یک هزار و ۱۱۰ نفر از این تعداد اهوازی‌اند. البته این آمار مربوط به پرونده‌های تشکیل شده در انجمن هستند و ممکن است تعداد زیادی از بیماران برای تشکیل پرونده مراجعه نکرده‌اند.

وی افزود: از زمان تاسیس این انجمن تاکنون ۲ هزار و ۳۴۸ خوزستانی عمل پیوند کلیه را انجام داده‌اند. امسال نیز ۱۳ خوزستانی از طریق خرید کلیه و ۳۷ نفر از افراد مرگ مغزی عمل پیوند کلیه را انجام داده‌اند.

لاری‌زاده عنوان کرد: در حال حاضر در خوزستان ۳۳ بخش دیالیز و یک بخش پیوند در بیمارستان گلستان اهواز وجود دارد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان با اشاره به مشکل بیماران بیماران دیالیزی برای پیوند کلیه گفت: متاسفانه هنوز پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی زیاد جا نیفتاده است که امیدواریم فرهنگ اهدای عضو بیشتر ترویج داده شود و خانواده‌ها متوجه شوند که فرد مرگ مغزی به زندگی برنمی‌گردد اما می‌تواند زندگی را به دیگران ببخشد.

وی در خصوص پیوند کلیه از فرد زنده نیز بیان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده‌ها بسیاری از افراد کلیه خود را برای حل مشکلات زندگی‌شان می‌فروشند و قیمت کلیه افزایش یافته است بنابراین هر فردی بخواهد کلیه‌ای بخرد باید ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کند و بسیاری از بیماران توان پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان با انتقاد از وضعیت عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ارائه آمار بیماران کلیوی و فوتی‌ها، تصریح کرد: متاسفانه مدتی است که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز آمار بیماران کلیوی و فوتی‌ها را به انجمن ارائه نمی‌دهند که چنین کاری هیچ توجیهی ندارد. انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی اهواز به بیماران و پرسنل انجمن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

لاری‌زاده گفت: انجمن حمایت از بیماران کلیوی انجمن خیریه است که انتظار می‌رود خیرین به انجمن کمک کنند اما از شیوع کرونا تاکنون کمک‌های افراد خیر به انجمن تقریبا صفر شده است و این شرایط انجمن را در مضیقه قرار داده است.

وی با اشاره به وجود ۹ شعبه انجمن حمایت از بیماران کلیوی در خوزستان عنوان کرد: امسال میزان کمک‌های نقدی به بیماران ۸۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بوده است. ۱۹۸ بسته معیشتی به ارزش ۱۲۷ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و حدود ۱۰۰ کیلو گوشت قرمز به ارزش ۱۹۸ میلیون تومان بین این افراد توزیع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار