کد خبر: ۱۰۷۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸ 03 October 2022

اختصاصی هما خوزستان
افشار پرویزی بابادی

هور در سایه بی توجهی‌ها همچنان می‌سوزد، این تالاب روزگاری محل سکونت مردم محلی بود آن‌ها از آب تالاب برای گذران زندگی استفاده می‌کردند.

هورنشینان چشم و امیدشان به تالاب بود ماهی گیری می‌کردند پرورش مرغ آبی و ساخت قایق زنان نیز از برکت تالاب بی نصیب نمی‌ماندند آن‌ها از چوب نیزار‌ها برای حصیربافی و ساخت صنایع دستی بافتن تور ماهی گیری و ... امرار معاش می‌کردند.

گاهی گردشگران از سراسر نقاط کشور برای دیدن تالاب هورالعظیم می‌آیند و هورنشینان با روی گشاده از آن‌ها استقبال می‌کردند صنعت گردشگری خرید و فروش کالا و. به لطف این تالاب بوده.

گاومیش داری از مشاغل مهم پر مشقت و در عین حال با درآمد خوب بوده که در تالاب‌ها رونق چندانی دارد همه و همه به هورالعظیم بستگی دارد.

به راستی این تالاب چقدر برای اهالی مهم است، اما این روز‌ها دودی که شهر‌های مختلف استان خوزستان را فراگرفته ناشی از سوختن این تالاب است گاهی شعله‌های آتش در بخش ایرانی تالاب سر به آسمان می‌کشد و گاهی تیر تیز حریق به جان بخش عراقی آن می‌افتد.

خشکسالی، کاهش سطح آب تالاب، شرایط جوی و گرمای هوا هرساله منجر به آتش سوزی‌های متعددی در تالاب می‌شود و نیزار‌ها که روزی چرخ چوبی صنعت صنایع دستی را می‌چرخاندن دل به دریایی آتش می‌زنند.

آلودگی هوا و تعطیلی ادارات و مدارس هویزه سوغات دودی است که از آتش سوزی تالاب هورالعظیم مهمان آسمان آبی می‌شود.

آتش سوزی در قسمت عراقی تالاب هور العظیم مشکلاتی را برای خوزستانی‌ها ایجاد کرده است و از مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست و دیر نهاد های متولی برای اطفای این حریق اقدامات لازم را انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار