حجت الاسلام و المسلمین حسن‌زاده با بیان اینکه سهم زائرین خوزستان نسبت به جمعیت استان رتبه اول را در تمام کشور دارد، گفت: این بیانگر روحیه دینی و اعتقادی مردم است. اربعین همه ما را در کنار هم جمع کرد و ما به این همدلی در همه برنامه‌های خود نیاز داریم.
کد خبر: ۱۰۶۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴ 16 September 2022

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده، خطیب این هفته نماز جمعه اهواز امروز ۲۵ شهریور در خطبه‌ اول نماز، ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: در آستانه اربعین سیدالشهدا(ع) هستیم. زیارت اربعین از ویژگی‌های خاص حضرت سیدالشهدا(ع) است. زیارت اربعین، استثنایی‌ترین اجتماع جهان است.

وی با بیان اینکه این اجتماع از نظر اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... آثار و برکات دارد، افزود: اربعین به فرموده رهبر انقلاب، زمینه‌ساز تمدن بزرگ اسلامی است. آنچه در این رویداد می‌بینیم می‌تواند زمینه‌ساز آن تمدن باشد و آنچه که باید تقویت شود نیز می‌تواند به ایجاد تمدن نوین اسلامی کمک کند.

وی با بیان اینکه مهمترین شاخصه تمدن نوین اسلامی، شاخص اعتقادی و در رأس آن توحید در ابعاد مختلف آن است، گفت: در قرآن کریم بیان شده است که همه پیغمبران به توحید، عبودیت الهی و دوری از طاغوت دعوت کرده‌اند. سیدالشهدا(ع) مظهر این عبودیت و دوری از طاغوت است. کلام امام، رفتار، شهادت ایشان و اسارت اهل بیت(ع)، همه جلوه‌هایی از این عبودیت است. آنچه به سید الشهدا عظمت می‌بخشد این است که ایشان ولی خدا هستند. همه چیز به خدا بر می گردد. بنابراین توحید و نفی شرک در زیارت اربعین بسیار مهم است.

حسن‌زاده با بیان اینکه مدینه فاضله اسلامی بر مدار عزت قرار دارد، اظهار کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) عزیز بودند و شعار هیهات من الله ایشان، برای تمام تاریخ است. فردا که روز اربعین است، زیارت اربعین را با توجه بخوانید. در این دعا عرضه می‌داریم که حضرت سید الشهدا برای اینکه بندگان خدا را از حیرت نجات دهند خون خود را در راه خدا دادند تا به ما آگاهی بدهند. امروز هم باید این آگاهی و دشمن شناسی را داشته باشیم.

خطیب نماز جمعه اهواز با اشاره به ارزش شهادت در زیارتنامه اربعین گفت: این ارزش‌ها باید در جامعه ما نیز حاکم شود. دنیا گرایی به معنی دنیا پرستی در جامعه مهدوی و اسلامی وجود ندارد بلکه ارزشهای اسلامی در آن حاکم است و یکی از مهمترین ارزش‌ها شهادت است. در جامعه مهدوی خبری از تعصبات قومی، مرزی و جغرافیایی نیست. این موضوع را خیلی زیبا امروز در عراق می‌بینیم. مردم و مسئولان عراقی پذیرایی شایسته‌ای از مردم و زائران می‌کنند. برای آنها مهم نیست که زائران چه ملیت و زبانی دارند، آنچه ارزش دارد زائر ابی‌عبدالله(ع) بودن است. پذیرایی معتقدانه آنها را ببینید که چه شور و اشتیاقی در آنها ایجاد کرده است. تعصبات قومی و جغرافیایی به کنار رفته و همه بر در محور حضرت ابا عبدالله (ع) خدمت می‌کنند و این نشان بزرگی از تمدن عظیم اسلامی است.

وی با بیان وی با بیان اینکه اربعین به معنی انجام درست جهاد تبیین است، گفت: اربعین مانع تحریف دشمن می‌شود. بنی امیه بعد از عاشورا، چهار مسجد ساختند و قصد داشتند با دین به مبارزه با اصل دین برخیزند. دشمن نیز امروز بیشتر فضای تبلیغاتی را به دست گرفته و اخبار نادرست را به سرعت و با گستردگی منتشر می‌کند. اربعین ایستادن جلوی این تحریف‌ها است.

حسن‌زاده در خطبه دوم نماز با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی برنامه هفتم پیشرفت و عدالت از سوی مقام معظم رهبری گفت: این سیاست‌ها در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی فناوری، سیاست خارجی، امنیتی، دفاعی، قضایی و حقوقی است که به سران سه قوه ابلاغ شده است. قطعاً مجلس شورای اسلامی به عنوان ریل‌گذار، برنامه هفتم را تنظیم می‌کند و دو قوه دیگر نیز به همین شکل. سهم خوزستان در برنامه هفتم سهم بالایی است. از جهت صنعت، کشاورزی و منابع عظیم نفت و گاز و رودخانه‌ها خوزستان سهم بسیار بالایی دارد. شرکت های دانش بنیان در بخش فناوری و آموزش باید بسیار فعال باشند. امکان ندارد کشاورزی ما سنتی باقی بماند. منابع آبی و بارش‌ها محدود شده است. نماینده ولی فقیه در استان بارها تاکید کرده‌اند که کشاورزی باید نوین باشد. مسئولین باید این موضوع را آموزش بدهند و اجرایی کنند. ان شاالله برنامه هفتم خوب پیش برود.

خطیب نماز جمعه اهواز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۲۶ شهریور سالروز قتل عام فلسطینیان گفت: پیش از برقراری نظام حزب الله، صهیونیست‌ها هر وقت اراده می‌کردند می‌توانستند وارد لبنان شوند، اما الان جرات چنین کاری ندارند. در یکی از مقاطعی که وارد لبنان شدند بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را کشتند و این یکی از جنایت‌هایی ست که صهیونیست برنامه‌ریزی و حمایت کرد.

وی با اشاره به ۲۷ شهریور، روز ادب فارسی و سالروز درگذشت محمد حسین شهریار، گفت: اشعار بسیار ارزشمندی از این شاعر بر جای مانده است. نقش ادبیات، بسیار برجسته و مورد تاکید رهبر انقلاب است. ادبیات فارسی ما با ادبیات دینی عجین شده و در میراث ارزشمند ادبیات فارسی ما از حافظ، مولانا، فردوسی و سعدی، ادبیات دینی موج می‌زند و این افتخار ما ایرانیان است.

حسن‌زاده در ادامه با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس در ۳۱ شهریور اظهار کرد: دوران دفاع مقدس، دوران طلایی تاریخ کشور ماست که در کنار آسیب‌های که دیدیم و جوانانی که دادیم دوران ارزشمندی بود، چرا که شهادت و ایثار ارزش حاکم بر جامعه بود. شهدا و خانواده شهدا، معزز و مکرم بودند. در این دوران طرف مقابل ما صدام و بعثی‌ها نبودند. این‌ها عددی نبودند. طرف مقابل ما تمام دنیای استکبار بود، با وجود این، مردم ما ایستادند و به یک پیروزی بزرگ رسیدند.

خطیب نماز جمعه اهواز با تاکید بر اینکه این ارزش‌ها باید در جامعه زنده شوند، تصریح کرد: اگر ارزش‌های معنوی دوران دفاع مقدس بر جامعه ما حاکم بود شاهد رسوایی‌هایی مثل اختلاس و حادثه متروپل نبودیم. این ارزش‌ها کمرنگ شد و دنیا پرستی جای این ارزش‌ها را گرفت که با فجایع این چنینی مواجه شدیم. رزمندگان دوران دفاع مقدس این ارزش‌ها را منتقل کنند.

وی در ادامه گفت: از وزارت نیرو، سازمان آب و برق و ادارات توزیع برق که علی رغم محدودیت موجود، با برنامه‌ریزی‌هایی که داشتند باعث شدند قطعی برق نداشته باشیم، تشکر می‌کنم. این مرهون تلاش آنهاست.

حسن‌زاده با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید در هفته آینده گفت: مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ارکان اساسی جامعه هستند، اما متاسفانه نتوانستیم کاری کنیم که کرامت معلم و استاد در جامعه از نظر جایگاه اجتماعی و رفاهی در جایگاه شایسته باشد. جایگاه معلم خیلی بالاتر از آن چیزی است که الان در جامعه می‌بینیم. این قشر با مسائل معیشتی و اقتصادی مواجه هستند. دغدغه یک معلم باید تنها دانش آموز و دانشجو باشد. در جامعه‌ای که معلم آن دغدغه شغل دوم دارد، چطور انتظار تحول داشته باشیم؟ برخی از این مسائل به سیاست‌های کلان برمی‌گردد و برخی به استان خوزستان برمی‌گردد. انتظار ما از مسئولان آموزش و پرورش این است که رتبه آموزش و پرورش خوزستان در کل کشور بالاتر ابشد. این رتبه مطلوب نیست. دستگاه‌های اجرایی مختلف، سهمی را که قانونا می‌توانند به آموزش و پرورش اختصاص دهند دریغ نکنند.

خطیب نماز جمعه اهواز ضمن قدردانی از معلمان و مسئولان آموزش و پرورش، گفت: با وجود شرکت‌های متمول در خوزستان نباید دانش آموزی داشته باشیم که دست از تحصیل بکشد و متاسفانه چنین دانش آموزانی داریم و کم هم نیستند. این مساله مورد توجه قرار بگیرد.

حسن‌زاده گفت: در ادامه از رئیس جمهور تقدیم می‌کنم. از ابتدای کار دولت، ایشان بیشترین سفر استانی خود را به خوزستان داشتند. برای اولین بار رئیس جمهور دستور دادند که ۶ هزار میلیارد تومان حق آلایندگی‌هایی که باید به شهرداری‌های خوزستانی تعلق بگیرد، به آنها پرداخت شود. هزار میلیارد تومان مربوط به شهرداری اهواز است.

وی با تاکید بر اینکه این پول باید درست هزینه شود، تصریح کرد: خجالت می‌کشم که یک پروژه در میدان دانشگاه چند سال طول بکشد و زحمت و سختی آن برای مردم باشد. پروژه‌های این چنین طولانی باعث زحمت مردم شده است. اگر این پروژه‌ها در استان‌های دیگر بود نیز این چنین طول می‌کشید؟ پروژه میدان چهارشیر باید چند سال طول بکشد؟ این شان مردم اهواز نیست؛ مردمی که در جنگ تحمیلی مقابل دشمن ایستادند. دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند.

خطیب نماز جمعه اهواز در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در تمام دوره‌ها خدمات بسیار خوبی از سوی دولت‌ها در زمینه اربعین انجام شده است، گفت: از مسئولان کشور، دولت و مسئولان استانی که جدی وارد شدند و صمیمانه به میدان آمدند قدردانی می‌کنم. از مردم و مواکب که سنگ تمام گذاشتند تشکر می‌کنم. همدلی خوبی در استان خوزستان دیدیم.

وی ادامه داد: این بشارت را می‌دهم که سهم زائرین خوزستان نسبت به جمعیت استان رتبه اول را در تمام کشور دارد و این بیانگر روحیه دینی و اعتقادی مردم است. اربعین همه ما را در کنار هم جمع کرد و ما به این همدلی در همه برنامه‌های خود نیاز داریم.

حسن‌زاده در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه اربعین یک افتخار ملی و مذهبی است که زیبایی‌های زیادی را به ما نشان داد، تصریح کرد: برخی از بدخواهان داخلی به تبع دشمنان خارجی، این زیبایی‌ها را کنار می‌گذارند، اما دو روزی را که مشکل تردد برای زوار به وجود آمد بزرگ می‌کنند و انعکاس گسترده می‌دهند. این کار تنها از افراد بیمار دل بر می‌آید. شکوه و حماسه را ببینید و به عنوان یک مسلمان ایرانی به آن افتخار کنید.

برچسب ها: نماز حمعه ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار