مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:
سال گذشته 245 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها در هیئت دولت تصویب شده بود که قرار است بخش اعظم آن به خوزستان اختصاص یابد
کد خبر: ۱۰۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸ 05 October 2015
اعتبارات ملی مقابله با ریزگردها پرداخت نشده استتا امروز هیچگونه اعتبار ملی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای کنترل و مهار ریزگردها در حوضه محیط زیست تخصیص نیافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفتگو با تابناک خوزستان، با بیان این مطلب در خصوص پرداخت اعتبارات  مصوب هیئت دولت برای کنترل و مقابله با پدیده ریزگردها گفت: طبق مصوبه ارائه شده در اسفندماه ۹۲ که شامل دو بخش اقدامات مدریتی و استانی و وظایف در بُعد ملی می باشد، یکی از اقدامات سازمان محیط زیست استان با وجود پیش بینی نشدن اعتبارات برای انجام آن، شناسایی کانون های ریزگردها بوده است.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، کانون های داخلی ریزگردها در استان، بیشتر در شرق خوزستان و در مسیر جاده های اهواز به ماهشهر، ماهشهر به رامشیر و ماهشهر به هندیجان قرار دارند.

وی گفت: با همکاری مرکز تحقیقات آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست، شناسایی کانون های جدید ریزگردها انجام شده و مطالعات آن طی ماه گذشته نهایی شده است.

این مقام مسئول گفت: همایش بین المللی مهار ریزگردها اسفندماه امسال با حضور کشورهای صاحب نظر و صاحب تکنولوژی برای ارائه راه کارهای مهار ریزگردها برگزار خواهد شد.

لاهیجان زاده اضافه کرد: یکی از اقداماتی که برای کنترل ریزگردها در تالاب های استان انجام شده است، انتقال آب با حجم ۵ متر مکعب در ثانیه از کارون به تالاب شادگان و رفع موانع رهاسازی آب در هورالعظیم است.

بگفته وی،  پُر آب شدن تالاب های شادگان و هورالعظیم علاوه بر پوشش کانون های موجود در این مناطق، از ورود ریزگردهای کشور عراق به استان خوزستان جلوگیری خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با اشاره به برخی اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجموعاً ۲۱ ایستگاه در ۱۶ شهر خوزستان وجود دارد که این تعداد باعث شده است تا استان خوزستان رتبه دوم کشور در تکمیل شبکه سنجش آلودگی هوا را کسب نماید.

سال گذشته و همزمان با طوفان گرد و غبارها در خوزستان، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به اهواز، از تصویب بسته حمایتی هیئت دوت برای مقابله با پدیده ریزگردها خبر داد. به گفته ابتکار در این بسته ی حمایتی، احیای تالاب ها و جلب مشارکت مردمی در حفظ آن ها، مالچ پاشی و بوته کاری 30 هزار هکتار  از زمین های بیابانی، برداشتن موانع آزاد سازی آب در تالاب هور العظیم و شادگان و ترغیب کشاورزان به درختکاری، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به مردم خوزستان جهت عایق سازی منازل در مقابله با پدیده گرد و غبار از سوی بانک ها، مجهز کردن فرودگاه های اهواز و تخصیص اعتبار به استانداری خوزستان برای پاک سازی معابر و راه ها پیش بینی شده است.

با این وجود به نظر می رسد به جز برخی اقدامات در رفع موانع شرکت نفت بر سر راه رهاسازی آب در هورالعظیم که به کندی پیش می رود، اقدام دیگری در اجرای این بسته حمایتی انجام نشده و مسئولان استانی از عدم تخصیص اعتبارات لازم در این زمینه خبر می دهند.

اگرچه مسئولان دولتی پیش از این از عدم تصویب اعتبارات لازم برای مقابله با ریزگردها در مجلس شورای اسلامی انتقاد می کردند اما اینک به نظر می رسد همان اعتباراتی که به دستور رئیس جمهور و تصویب هیئت دولت قرار شد به خوزستان اختصاص یابد هم پرداخت نشده است.

پیش از این در اردیبهشت ماه سال جاری نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفته بود: هیچ اعتباری برای مقابله با ریزگردها به استان پرداخت نشده است. بگفته سیاحی، سال گذشته 245 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگردها در هیئت دولت تصویب شده بود که قرار است بخش اعظم آن به خوزستان اختصاص یابد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار