مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: سامانه بارشی مانسون تاکنون روی حجم آب ورودی به مخازن سدهای خوزستان تغییر محسوسی نداشته است.
کد خبر: ۱۰۵۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۳ 30 July 2022

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، عباس صدریان فر، با اشاره به تشکیل جلسات مدیریت سیلاب در این سازمان، افزود: بررسی آمار ثبت شده نشان می دهد از اولین روز فعالیت سامانه مانسون در خوزستان تاکنون، از نظر حجم ورودی به مخازن تغییر محسوسی روی نداده و عمدتا بارش ها، سبب فعال شدن مسیل ها و حوضه های میانی با حجم آبدهی محدود بوده است.
وی اضافه کرد: پس از پایان سامانه بارشی و خروج آن از استان گزارش کامل اثرگزاری بر ذخایر سدها ارائه خواهد شد.
صدریان فر همچنین با اشاره به هشدار سطح قرمز هواشناسی در تاریخ پنجم مرداد درباره ورود سامانه بارشی مانسونی به خوزستان و حوضه های آبریز منتهی به استان، گفت: ستاد مدیریت سیلاب سازمان آب و برق در سوم مرداد و در پی ابلاغ صورتجلسه ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی سیلاب شرکت مدیریت منابع آب ایران در سوم مرداد تشکیل شده است.
وی افزود: کارشناسان این سازمان پس از بازدید و بررسی مسیر تحت تاثیر سامانه و نیز پیش بینی  سیلاب با استفاده از مدلسازی و بررسی اثرات ناشی از آن در مسیل ها و رودخانه ها، با توجه به وسعت تحت پوشش سامانه بارشی از طریق تشکیل گروه های ویژه، تمامی نقاط بحرانی و مسیل ها در حوضه های آبریز و گلوگاه ها، تاسیسات، کارگاه های عمرانی، روستاهای مسیر و نقاط آسیب پذیر احتمالی را شناسایی و اقدامات لازم از منظر رفع موانع، اطلاع رسانی و هشدار مستقیم از طریق بنر و نیز اطلاع رسانی به فرمانداری ها صورت گرفت.
بر اساس این گزارش، سامانه بارشی مونسون از عصر دیروز وارد خوزستان شده و ۱۱ شهرستان شاهد بارندگی بودند.
اداره کل هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده است که فعالیت سامانه بارشی مونسون امروز شنبه نیز تداوم داشته و از بعدازظهر ابتدا مناطق شمال شرق استان و اندیکا را تحت تاثیر قرار داده و سپس به سمت مرکز حرکت کرده و امشب به اهواز برسد.
به گفته صدیقی مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، برای شهرستان‌های اندیکا، باغملک، مسجدسلیمان، ایذه، دزپارت، لالی، دزفول (سردشت) و بهبهان بارندگی پیش بینی شده و همچنین احتمال ورود سامانه بارشی به مرکز استان با میزان کمتر و همراه با تندباد لحظه‌ای وجود دارد و بارش مختصر نیز برای آبادان و خرمشهر پیش بینی شده است.
اداره کل هواشناسی خوزستان، پیش از این با صدور هشدار سطح قرمز نسبت به نفوذ توده موسمی مونسون هند، اعلام کرد: تداوم، گسترش و تشدید فعالیت پدیده‌های همرفتی و موسمی و مونسون بر روی استان از ۷ مرداد تا اواخر وقت روز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ رگبار و رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ و وزش باد شدید (به ویژه در ساعات بعدازظهر) و سیلابی شدن مسیل‌ها به ویژه در مناطق شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی و خیزش گرد و غبار و احتمال وقوع توفان را در جلگه خوزستان موجب خواهد شد.

همچنین سازمان آب و برق خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به احتمال جاری شدن سیل در همه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراه‌ها به ویژه در مناطق شمال، شمال شرق، شرق و جنوب شرق استان از جمله رودخانه‌های زرد، اعلاء، مارون، جراحی، زهره، خیرآباد، شور دشت بزرگ، شور لالی، شور اندیکا و رودخانه‌ها و مسیل‌های منتهی به آنها هشدار داد و از خوزستانی‌ها درخواست کرد از نزدیک شدن به بستر و حریم این رودخانه‌ها به طور جدی خودداری کرده و نسبت به جمع آوری هرگونه تجهیزات، تاسیسات و ... از این مناطق اقدام کنند.
مونسون‌ها نسیم‌های دریایی شدید هستند که به ویژه در آسیای جنوبی و بخش‌هایی از آفریقا دیده می‌شوند و تقریبا ۶ ماه از سال را از جانب شمال شرقی و ۶ ماه دیگر را از جنوب غربی می‌وزند.

برچسب ها: بارش باران ، سیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار