رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه حوزه معدن به سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری تقسیم می‌شود گفت: خوزستان در حوزه اکتشاف خوب عمل نکرده است.
کد خبر: ۱۰۵۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹ 12 July 2022

به گزارش خبرنگار ایرنا امیر حسین نظری روز سه‌شنبه در بیستمین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران که با حضور جمعی از فعالان حوزه معدن و مسوولانی از وزارت صمت در هتل پارس اهواز برگزار شد بیان کرد: بخش خصوصی به دلیل اینکه بخش اکتشاف هزینه بر است و دارای خطر پذیری(ریسک) است در این حوزه سرمایه‌گذاری نکرده است.

وی گفت: قانون معادن، دولت را مکلف کرده در حوزه اکتشاف اعتبار و بودجه در نظر بگیرد.

نظری افزود: اینکه خوزستان در معادن فلزی تاکنون حرفی برای گفتن نداشته قابل قبول است اما در سایر معادن جزو استان های معدن خیز است.

رییس سازمان صمت خوزستان با بیان اینکه مناطق شمالی خوزستان مستعد اکتشاف هستند، ادامه داد: ضروری است مسوولان سازمان ایمیدرو در وزارت صمت نسبت به این قضیه یک تصمیم جدی بگیرند تا بتوانیم سهمی را از بودجه سالیانه اکتشاف به خود اختصاص دهیم.

نظری بیان کرد: سهم خوزستان از تولید ناخالص داخلی استان در حوزه معدن ۷۰ درصد است.

وی با بیان اینکه بیشتر معادن خوزستان شن و ماسه هستند، افزود:در حوزه معادن دریایی خوزستان در سال های اخیر کارهای خوبی شده ، و در حوزه معادن نمک با تولید یک میلیون تن در سال و تامین نیاز شرکت های پتروشیمی منطقه کارهای ارزنده‌ای شده است.

وی گفت: فعالیت خوب خوزستان در این بخش باعث شده تا از واردات نمک به استان و کشور تا اندازه‌ای بی نیاز شویم؛ بیشترین واردات نمک دریایی از کشور استرالیا انجام می‌گرفت.

نظری افزود: خلیج فارس ظرفیت بسیار خوبی در برداشت نمک دریایی دارد و این ظرفیت ارزشمند موجود است.

رییس سازمان صمت خوزستان بیان کرد: سازمان نظام مهندسی معدن در حوزه استخراج باید حضور پررنگی را داشته باشد، به ویژه در حوزه ایمنی که در چند سال گذشته دچار خسارت‌هایی شده ایم و باید به این موضوع با حساسیت نگاه شود.

نظری ادامه داد: با توجه به اینکه در بخش معدن در حوزه تخریب سر و کار داریم نظام مهندسی باید به محیط زیست توجه ویژه داشته باشد و در کنار کار معدن باید به موضوع محیط زیست توجه شود.

وی افزود: حوزه فرآوری که یک موضوع مهم در صنعت معدن است،می‌تواند ارزش افزوده بالایی را در این بخش ایجاد کند، به عنوان‌ مثال در حوزه نمک دریایی می‌توانیم به ماده معدنی لیتیوم دست پیدا کنیم ، و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده اما به آن دست نیافته‌ایم.

نظری گفت: در حوزه فرآوری باید بهتر عمل شود و از خام فروشی جلوگیری کنیم.

رییس سازمان صمت خوزستان ادامه داد: در قانون و مقررات با نواقصی روبه‌رو هستیم که باید به آنها رسیدگی شود؛ در دادن مجوزهای برداشت، قوانین شفاف و مدونی وجود ندارد و همواره در این بخش با انتقادات دستگاه‌های نظارتی روبه رو هستیم.

وی افزود: باید  از معادن برای پشتیبانی از طرح های مختلف تولیدی و عمرانی استفاده کرد.

خوزستان‌ امروز میزبان بیستمین اجلاس سالانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران است. این اجلاس به مدت ۲ روز در هتل پارس اهواز ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار