کد خبر: ۱۰۵۲۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹ 22 June 2022

با افزایش دمای هوا، مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و این مساله نیاز مردم را به برق به عنوان یک عنصر حیاتی برای زندگی در خوزستان دوچندان می‌کند. بر اساس آنچه کارشناسان حوزه برق مطرح می‌کنند، میزان مصرف برق با تغییرات آب و هوایی ارتباط مستقیم دارد و به میزان کاهش یا افزایش دما، میزان مصرف برق نیز کاهش و افزایش می‌یابد.

در شرایط فعلی که خشکسالی و افزایش دمای هوا، شرایط را برای تامین برق در سراسر کشور و به ویژه استان خوزستان سخت کرده و به تبع آن مصرف برق بالا رفته است و بسیاری از نیروگاه‌های برق‌آبی از مدار تولید خارج شده‌اند، رعایت الگوی مصرف و مدیریت میزان برق تولیدشده در کشور بسیار حائز اهمیت است تا بتوان از سد این روزهای سخت عبور کرد.

در این راستا وزارت نیرو سیاست‌های متفاوتی از جمله تغییر ساعات کار ادارات، پرداخت پاداش و برخورد با متخلفان را در دستور کار قرار داده است تا به نوعی با اعمال چنین روش‌هایی، مصرف برق در تابستان را مدیریت و از وقوع خاموشی به ویژه در بخش خانگی جلوگیری کند، هرچند که با توجه به ناترازی تولید و مصرف به نظر می‌رسد روزهای سختی حتی برای بخش خانگی پیش رو است.

تابستان بدونِ خاموشی با مدیریت مصرف برق ممکن است

در این زمینه کیومرث زمانی، سخنگوی صنعت برق در جنوب غرب کشور گفت: با مدیریت مصرف برق و برنامه‌ریزی‌های‌ انجام شده، تابستان امسال بدون خاموشی قابل گذر است. موج گرما در خوزستان شرایط دمایی را بسیار دشوار کرده است و از این رو انتظار داریم شهروندان خوزستانی در مدیریت مصرف برق به ویژه در استفاده از وسایل سرمایشی نهایت همکاری را با صنعت برق داشته باشند.

وی افزود: با توجه به وقوع دماهای ۵۰ درجه و بالاتر از آن در استان و به منظور حفظ پایداری شبکه برق در این شرایط، مشترکان باید مدیریت مصرف برق را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانیم با همراهی هم از این شرایط دشوار عبور کنیم.

سخنگوی صنعت برق در جنوب غرب کشور با بیان اینکه وقوع دمای بالای ۴۰ درجه باعث افزایش شدت مصرف انرژی در خوزستان می‌شود، تصریح کرد: در ۲ سال اخیر بروز خشکسالی و کاهش ذخایر مفید برق آبی سبب ایجاد محدودیت‌ در تولید برق شده است اما باید به این نکته توجه داشت که با مدیریت مصرف برق و برنامه‌ریزی‌های‌ انجام شده تابستان امسال بدون خاموشی قابل گذر است.

با توجه به شرایط بسیار دشوار دمایی در خوزستان، برق برای بخش خانگی در حکم اکسیژن است و از این رو مشترکان خانگی به عنوان مهمترین مصرف کنندگان این حوزه باید نهایت مدیریت و دقت را در مصرف برق داشته باشند تا در تابستان داغ خوزستان شاهد افزایش مصرف بار و خاموشی ناشی از آن نباشیم.

یک هزار و ۲۰۰ مشترک پرمصرف در خوزستان وجود دارد

علی خدری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با بیان اینکه هر مشترک خوزستانی می‌تواند تا سقف سه هزار کیلو وات برق مصرف کند، اظهار کرد: رعایت الگوی مصرف از سوی مشترکان می‌تواند شرایطی را به وجود آورد که در تابستان خاموشی نداشته باشیم.

وی افزود: اگر مشترکی بیش از ۲ برابر الگو، مصرف برق داشته باشد، ابتدا به منظور اطلاع یافتن از این وضعیت پیامک اخطار دریافت می‌کند و در ادامه در صورت عدم رعایت الگوی مصرف، برق آن مشترک قطع می‌شود.

خدری با بیان اینکه در خوزستان یک هزار و ۲۰۰ مشترک پرمصرف وجود دارد، گفت: از این مشترکان درخواست داریم مطابق الگوی مصرف و براساس سقف مصرفی که برای هر مشترک در نظر گرفته شده برق مصرف کنند تا با خاموشی‌های ناشی از عدم رعایت الگوی مصرف مواجه نشویم.

برق؛ اکسیژن خوزستانی‌ها ...

خوزستان باید از اعمال محدودیت‌ در مصرف برق مستثنی شود

در این خصوص سیدکریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با گلایه از عدم توجه دولت‌های گذشته به بحث ساخت نیروگاه‌ها در کشور و به ویژه استان خوزستان تصریح کرد: حتی نیروگاه‌های موجودی که امکان توسعه داشتند در طول ۹ سال گذشته توسعه داده نشده‌اند و این عدم توجه به بحث توسعه نیروگاهی در کشور باعث شده که اکنون با شرایط دشواری در تامین برق مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه استفاده از نیروگاه‌های انرژی نو نیز در طول این سال‌ها مغفول مانده است، افزود: با شرایط دشواری در تامین برق حتی برای بخش خانگی مواجه هستیم و دولت مجبور است محدودیت‌هایی را برای دیگر بخش‌ها به ویژه صنعت ایجاد کند که این کار به اقتصاد کشور نیز لطمه وارد می‌کند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌ریزان کشور در حوزه انرژی باید استان خوزستان را از ایجاد محدودیت‌ها به ویژه در برق خانگی و حتی برق صنعتی مستثنی کنند و این محدودیت‌ها را در شهرهایی اعمال کنند که شرایط آب و هوایی مطلوبی دارند.

براساس اعلام مسئولان وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه، خاموشی بخش خانگی خط قرمز این وزراتخانه است اما در این زمینه عنوان شده صنعت برق نیازمند همراهی مردم و مشترکان است تا بتواند از شرایط دشواری که با آن مواجه است عبور کند.

۶٨ درصد مصرف برق خوزستان، خانگی است

صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز در خصوص مصرف برق در استان گفت: ۶٨ درصد مصارف برق استان، خانگی بوده و مابقی مصارف صنعتی، خدماتی، تجاری و اداری هستند. با تمهیداتی که اندیشیده شده امیدواریم هیچگاه قطعی برق خانگی نداشته باشیم، شهروندان نیز حداکثر مراعات در مصرف برق را داشته باشند تا بتوانیم به سلامت از فصل تابستان عبور کنیم.

وی افزود: خوزستان یک استان صنعتی و در فصل تابستان از نظر برق پر مصرف بوده و در عین حال یکی از مراکز تولید برق نیز است. در این زمینه با توجه به اینکه اوج مصرف برق در فصل تابستان است، میزان مصارف و تولید باید رصد شود تا بتوان آن را مدیریت و از این شرایط دشوار عبور کرد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه دولت ساعت کار اداری را تنظیم کرده که بعد از تعطیلی ادارات شاهد کاهش پیک مصرف هستیم، گفت: توافقاتی مابین بخش‌های تولید برق و صنایع انجام شد تا مصارف آن‌ها را نیز مدیریت کرد و در عین حال صنایع نیز بتوانند تولیدات خود را داشته باشند.

برق؛ اکسیژن خوزستانی‌ها ...

هماهنگی مناسبی در استان برای مدیریت مصرف برق وجود دارد

به گزارش ایسنا، همچنین در این خصوص محمود دشت ‌بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با اشاره به همکاری و هماهنگی مناسب در سطح استان برای مدیریت مصرف و پایداری شبکه برق، اظهار کرد: از مردم استان تقاضا داریم با کاهش و مدیریت مصرف برق بخصوص وسایل سرمایشی، صنعت برق استان را جهت گذر از این وضعیت یاری کنند.

وی افزود: در روزهایی که تاکنون پشت سر گذاشته‌ایم، علی رغم شکسته شدن رکورد ۷۰ ساله دمای هوا، پیک مصرف برق سال جاری که در دمای پایین‌تری رخ داده بود شکسته نشد و این مساله بیانگر همکاری بخش‌های مختلف با صنعت برق است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه همکاری و انسجام لازم در سطح استان برای مدیریت به منظور عبور از شرایط دشوار تابستان امسال وجود دارد، گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش ذخیره نیروگاه‌های برق آبی، از همه مشترکین درخواست می‌شود که مدیریت مصرف برق را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

برق؛ اکسیژن خوزستانی‌ها ...

در حال حاضر هیچ خاموشی با برنامه‌ای نداریم

همچنین در این زمینه عباس شیاری، مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز با بیان اینکه خاموشی‌هایی که در سطح شهر اهواز رخ می‌دهد، ناشی از همزمانی گرما و مصرف بیش از حد است، گفت: هیچ خاموشی با برنامه‌ای در حال حاضر در شهرستان اهواز وجود ندارد و برنامه‌ای نیز تاکنون در این خصوص از سوی وزارت نیرو به ما ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: همه تلاش مجموعه وزارت نیرو و شرکت توزیع برق اهواز بر این است که تابستان و فصل گرم پیش رو را بدون اعمال خاموشی پشت سر بگذاریم اما این مساله نیازمند همراهی مردم و رعایت الگوی مصرف است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز گفت: با افزایش دمای هوا، وارد روزهای گرم سال شده‌ایم و از این رو شاهد افزایش بار شبکه برق به ویژه در ساعت‌های پیک یا اوج مصرف هستیم. شهروندان اهوازی با توجه به ناتراز بودن تولید و مصرف برق و همچنین شرایط آب و هوایی، صرفه جویی حداکثری را در دستور کار خود قرار دهند.

علاوه بر کاهش بارندگی‌ها و محدود شدن استفاده از پتانسیل نیروگاه‌های برق‌آبی، شاهد افزایش دما و استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز هستیم و همه این موارد باعث شده که تراز تولید و مصرف برق در خوزستان به هم بخورد و از این رو مسئولان باید به دنبال راهکارهایی برای مدیریت شرایط باشند تا بتوان از این وضعیت با کمترین خاموشی‌ها گذر کرد.

کمتر از ۱۰۰ روز تا اتمام دوره پیک گرما و پیک مصرف برق باقی مانده است و باید دید صنعت برق برای عبور از این شرایط دشوار چه تدابیری را در نظر خواهد گرفت. هرچند که در این مسیر همراهی همه مشترکان اعم از خانگی، تجاری، صنعتی، اداری و دیگر بخش‌ها بسیار حائز اهمیت است.

گزارش: شایان حاجی‌نجف - خبرنگار ایسنا خوزستان

برچسب ها: خشکسالی ، برق ، مصرف برق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار