نماینده ولی فقیه در خوزستان اشتغال را مطالبه مهم مردم و جوانان خوزستان دانست و گفت: بخش مهمی از نگاه به اشتغال در میان جوانان استان اشتغال در ادارات و شرکت های تابعه دولت است که این نگاه به اشتغال باید در استان تغییر کند.
کد خبر: ۱۰۵۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶ 22 June 2022

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدنبی موسوی فرد روز چهاررشنبه در هفتاد و دومین نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سالن همایش های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با موضوع ارتقای فرهنگ کار،کارآفرینی و تعاون، افزود:فرهنگ کارآفرینی و اشتغال در استان باید به گفتمان تبدیل شود و بستر لازم برای فعالیت بخش خصوصی برای اشتغال زایی فراهم شود.

وی افزود: اشتغال آفرینی، مهارت آموزی، ارتقای روحیه خودباوری و تغییر نگاه به کار و کارآفرینی نیازهای جدی برای ارتقای سطح اشتغال در استان و کشور است.

وی با اشاره به تعیین مبلغ قابل توجهی تسهیلات قرض الحسنه به افراد جویای کار در شورای عالی کار گفت: وام های اشتغال‌زایی نباید برای خرید جهیزیه و یا خودرو صرف شود بلکه باید نظارت لازم انجام شود تا این وام در راستای اشتغال هزینه شود.

موسوی فرد  ایجاد کارگروه اشتغال با حضور نخبگان استان برای ارایه راهکارهای عملی در جهت  اشتغال زایی در خوزستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: الگوهای موفق فراوانی در کشور برای اشتغال زایی وجود دارد که بهره گیری از این تجربه های موفق برای تغییر شرایط خوزستان اهمیت جدی دارد.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال زایی با برگزاری همایش و جلسه ایجاد نمی شود، ادامه داد: خوزستان دارای ظرفیت ها و بسترهای لازم برای اشتغال در بخش های صنعتی و کشاورزی است که باید از این ظرفیت برای اشتغال در خوزستان به درستی استفاده شود.

امام جمعه اهواز فعال سازی واحدهای صنعتی راکد و غیرفعال خوزستان را مورد تاکید قرار داد و افزود: تنش آب در کشور میان برخی استان ها ایجاد شده است که باید ضمن برنامه ریزی برای اجرای طرح های شیرین سازی آب خلیج فارس، طرح های صنعتی و کشاورزی با نیاز کم به آب در اولویت باشد.

وی با اشاره به نشست خود با معاون اول رییس جمهور گفت: در این دیدار تاکید شد که سه مجموعه فولاد، نیشکر و پتروشیمی خوزستان که بیشترین استفاده از آب را در استان دارند تنها سه سال حق استفاده از آب استان را دارند و موظف شده اند تا با بسترسازی لازم، آب خلیج فارس را جایگزین آب شیرین موجود برای مصارف صنعتی خود کنند.

حجت الاسلام موسوی فردگفت: بدون شک یکی از موانع اشتغال زایی در استان بانک های خوزستان هستند و  معرفی نمونه های موفق کارآفرینی در استان موجب الگوگیری جوانان برای ورود به کارآفرینی می شود که وظیفه رسانه ها در این زمینه بسیار زیاد است.

وی با تذکر به رعایت نظم در همه امور به مسوولان استان، ادامه داد: عمل کردن به نظم کار بسیار دشواری است و از جمله حلقه های مفقوده در کشور، فرهنگ نظم و استفاده بهینه از لحظه لحظه عمر است.

 

خوزستان به عنوان قطب تولید کاغذ از اشتغال در صنعت چاپ و نشر محروم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در این نشست اشتغال آفرینی را یکی از نیازهای جدی این استان دانست و گفت: خوزستان با وجود سرمایه های بسیار دارای یکی از بالاترین آمار بیکاری در کشور است که ضرورت توجه به اشتغال آفرینی در این استان را بسیار جدی کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا کلاه کج با اشاره به ظرفیت های خوزستان در تولید کاغذ افزود: با وجود اینکه این استان یکی از قطب های مهم تولید کاغذ در کشور است ولی سایر استان ها از جمله قم و تهران با داشتن بیشترین آمار چاپ کتاب، اشتغال زیادی در بخش چاپ و نشر ایجاد کرده اند و این در حالی است که مافیای کاغذ اجازه نمی دهد که حتی کاغذ وارد خوزستان شود و در این استان به فروش برسد.

وی ادامه داد: بزرگترین کارخانه های شکلات سازی در اصفهان، ارومیه و تبریز است و این در حالی است که خوزستان قطب تولید شکر در کشور است که با توجه به ظرفیت های مرزی این استان، امکان تبدیل خوزستان به قطب شیرینی جات در کشور و صادرات این مصولات وجود دارد.

 

رویکرد آموزش در خوزستان به سمت فنی و حرفه ای تغییر کند

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان نیز در این نشست نقش مدرسه، دانشگاه و رسانه ها در ارتقای فرهنگ کار را بسیار مهم دانست و گفت: ارتقای خود باوری، افزایش آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی برای ایجاد اشتغال در استان ضروری است.

مهرداد نیکو افزود: میانگین هدایت دانش آموزان در دوره های فنی و حرفه ای در کشور حدود ۳۳ درصد است و این در حالی است که خوزستان در این زمینه در سال های گذشته ۱۰ درصد از میانگین کشوری پایین تر بود که با برنامه ریزی انجام شده این آمار در خوزستان به ۳۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری  افزایش یافته است.

وی گفت: استان های صنعتی مانند قزوین و تبریز تا ۵۰ درصد از هدایت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی در این استان ها به سمت فنی و حرفه ای است که باید رویکرد خوزستان نیز به سمت مهارت آموزی تغییر کند.

نیکو ادامه داد: استان خوزستان با وجود ظرفیت بسیار بالا در برخی صنعت ها از جمله صنعت نشر و صنعت شیرینی با عقب ماندگی‌های بسیاری مواجه است.

 

سپاه رتبه نخست آموزش و اشتغال آفرینی نیروهای مسلح در کشور

جانشین فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اهتمام ستاد کل نیروهای مسلح برای مهارت آموزی سربازان گفت: خوزستان سال گذشته با آموزش و اشتغال ۶ هزار نفر در نیروهای مسلح، موفق به کسب رتبه اول در کشور شد.

سردار نعمت الله باقری با بیان اینکه چهار دهکده اقتصاد مقاومتی در سوسنگرد، شوشتر، ایذه و اندیکا در دستور کار سپاه است ادامه داد: سپاه پاسداران در راستای تحقق شعار سال از طرح های دانش بنیان دانشگاهی که منجر به اشتغال می شود و هیچ دستگاهی حاضر به سرمایه گذاری و حمایت از اجرایی شدن آن نیست، حمایت می کند.

وی صنایع دستی را یکی از ظرفیت های مهم خوزستان دانست و گفت: تمام شهرهای خوزستان ظرفیت های مهم و کم نظیری در صنایع دستی دارد که ایجاد شبکه صنایع دستی برای تولید، توزیع و فروش این صنایع دستی در استان و کشور در دستور کار است.

در این نشست مقرر شد کارگروهی برای بررسی اشتغال در بخش کشاورزی متناسب با شرایط کم آبی در استان طی یک هفته تشکیل شود.

استاندار خوزستان فروردین ماه سال جاری نرخ بیکاری در این استان را ۱۴.۵ درصد اعلام کرد و از برنامه ریزی برای کاهش این نرخ به ۱۰ درصد خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار