کد خبر: ۱۰۵۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰ 14 June 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
مینا فراز
مورخ چهارشنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱

همه ساله با شروع فصل گرما شاهد حضور مردم در حاشیه رودخانه‌ها، دریاچه سد‌ها و کانال‌های آبیاری و زهکشی برای شنا و گذران اوقات فراغت هستیم؛ بی توجهی به تابلو‌های شنا ممنوع در این مناطق حوادث تلخی را رقم می‌زند.

گرما درفصل تابستان به‌اوج خود رسیده است. در این ایام گرم سال آب تنی کردن دلخواه بیشتر آدم‌هایی است که از گرمی هوا به ستوه آمده اند.

لغزندگی حاشیه مخازن سد‌ها و بند‌های انحرافی، مکش جریان آب و شرایط رسوبی کف این مخازن خطر مرگ را برای شناگران به همراه دارد.

هر ساله با گرم شدن هوا برخی افراد اقدام به شنا در سد‌ها و تاسیسات آبی می‌کنند، اما امسال با کاهش بارندگی خطر شنا در سد‌ها چندین برابر شده است.

برخورد شناگر به شاخ و برگ‌ها و اجسام کوچک و بزرگ، می‌تواند خطر آفرین باشد که باعث می‌شود تا شناگر جان خود را از دست دهد.

در فردی که به داخل آب‌های کم عمق شیرجه رفته و با سر به زمین برخورد کرده است، خطر قطع نخاع گردنی و فلج اندام‌ها وجود دارد.

تأسیسات آبی همچون دریاچه سد‌ها محل مناسبی برای شنا نیست و از مردم تقاضا می‌شود از شنا کردن در این محل‌ها که جزء مناطق ممنوعه است؛ خودداری نمایند.

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نسبت به افزایش موارد غرق‌شدگی در خوزستان با فرا رسیدن روز‌های گرم سال هشدار داد. ناآشنایی به فن شنا و بی توجهی به خطرات شنا کردن در رودخانه‌ها را از دلایل غرق شدگی است.

جوانان و نوجوانان به استخر‌های روباز توجه بیشتری می‌کنند و کمتر به استخر‌های سرپوشیده میل و علاقه نشان می‌دهند، زیرا هزینه آن کمتر است، استخر‌ها به‌علت اینکه در یک مدت زمان محدود به‌طور همزمان مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار می‌گیرند، همیشه با مسائل و خطرات بهداشتی همراه هستند، که این امر احتیاط بیشتری را می‌طلبد.

آگاهی و توجه جدی هرچه بیشتر شهروندان به تذکرات همکاران حفاظت فیزیکی، بنر‌ها و علائم هشدار دهنده نصب شده در مناطق شنا ممنوع نظیر رودخانه‌ها و دریاچه سد‌ها می‌تواند باعث کاهش چشمگیر آمار حوادث دلخراش و جبران ناپذیرشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار