رییس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به وضعیت ساختمان ۱۵۴ واحدی تعاونی بیمارستان ابوذر موسوم به عدالت ۲ که وضعیت ناایمن آن در روزهای اخیر خبرساز شده است گفت: این ساختمان با وجود نداشتن پایان کار بهره برداری شده که از دادستان برخورد با هر ترک فعل یا تخلفی را خواستاریم.
کد خبر: ۱۰۵۰۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴ 13 June 2022

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیاوش محمودی روز دوشنبه در پنجاه و نهمین جلسه رسمی شورا در صحن علنی این شورا، با بیان اینکه شورای شهر اهواز سه روز پس از حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان در نامه‌ای به شهرداری و نظام مهندسی خوزستان خواستار بررسی وضعیت ساختمان‌های ناایمن این کلانشهر شد.

وی ادامه داد: بر این اساس شناسایی ساختمان‌های فاقد پایان در اهواز که در حال بهره برداری هستند در دستور کار قرار گرفت تا اگر این ساختمان‌ها شرایط لازم را دارند در خصوص ادامه کار و بهره‌برداری آنها اقدام و اگر فاقد استاندارد لازم هستند با ورود دستگاه قضایی جلوی بهره برداری از آنها گرفته شود.

وی گفت: شناسایی و تعیین تکلیف ساختمان‌های فاقد پایان کار با هماهنگی انجام شده میان شهرداری و نظام مهندسی خوزستان در حال انجام است که یکی از این ساختمان های فاقد پایان کارهمین ساختمان عدالت ۲ واقع در ۳۰۰ دستگاه اهواز است.

رییس شورای شهر اهواز با اشاره به تفاوت میان ناایمنی ساختمان‌ها از نظر "سازه‌ای" با ناایمنی از لحاظ آتش نشانی"، افزود: ریزش پلاسکو به دلیل ضعف سازه نبود بلکه ناشی از رعایت نشدن مسایل خاموش کردن آتش بود که رعایت مسایل ایمنی آتش نشانی در ساختمان‌ها و مراکز عمومی و خصوصی اهواز به طور جدی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: پیگیری شورای اسلامی شهر اهواز در تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن، برای ایجاد فضای ناامنی روانی نسبت به ایمنی ساختمان ها در این شهر نیست بلکه برای جلوگیری از بهره برداری از ساختمان های ناایمن و استانداردسازی احتمالی مورد نیاز این ساختمان‌هاست.

محمودی با بیان اینکه پروانه ساخت ساختمان ناایمن عدالت ۲ در سال ۸۷ صادر شده است افزود: بر اساس گزارش شهردار منطقه، این ساختمان از نظر طبقات، دارای طبقات مازاد نیست چرا که بر اساس پروانه این ساختمان مجوز ۲ طبقه منفی به عنوان توقفگاه خودرویی، یک طبقه تجاری و هفت طبقه مسکونی بالای همکف بوده است که در عمل هم چنین بوده است.

وی بیان کرد: این ساختمان از جمله طرح هایی بود که به صورت مشاوره توسط مشاوران سازمان برنامه و بودجه انجام شده و نظام مهندسی پرونده‌ای در مورد این ساختمان در اختیار ندارد.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز افزود: بر اساس گزارش های موجود، ناظر این ساختمان از سال ۹۲ به بعد مشکلات این ساختمان را تذکر داده است و توقف ادامه کار نیز صادر شده است.

محمودی گفت: بررسی تخلف و یا ترک فعل شهرداران وقت شهرداری منطقه در دستور کار قرار گرفته است و دستگاه قضایی نیز در این زمینه ورود کرده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ساختمان پایان کار ندارد و ساختمان هم اکنون در حال ساخت هست، از سال ۹۶ حدود ۷۰ تا ۸۰ خانواده در این مجتمع مسکونی ساکن شده‌اند که اصل این موضوع تخلف است.

وی با اشاره به نشست دیروز یکشنبه در فرمانداری اهواز پیرامون این ساختمان افزود: مقرر شد سازمان نظام مهندسی در یک هفته وضعیت سازه این ساختمان را بررسی و نتیجه آن را به شهرداری و دستگاه قضا به منظور تعیین تکلیف این ساختمان ارایه کند.

محمودی افزود: پس از گزارش سازمان نظام مهندسی برای مقاوم سازی این سازه و یا تخریب آن تصمیم گیری می شود.

وی گفت: شهرداری منطقه به دلیل نداشتن پایان کار روز گذشته حکمی برای تخلیه این ساختمان صادر کرد و از ساکنان خواسته به دلیل شرایط خطرناک این ساختمان آن را تخلیه کنند.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز با تاکید بر پاسخو بودن مالک این ساختمان در قبال شرایط پیش آمده، ادامه داد: به منظور ساماندهی شرایط خطرناک این ساختمان، ستاد بحران اهواز در فرمانداری تشکیل و تقسیم کار لازم میان دستگاه های مختلف انجام شده است که در این جلسه توقف ادامه کار به عهده شهرداری سپرده شده است.

در منطقه ۳۰۰ دستگاه اهواز از سوی تعاونی بیمارستان ابوذر اهواز ۶ مجتمع به تعداد ۱۵۶ واحد مسکونی ساخته شده است که با وجود نوساز بودن این ساختمان ها ترک های عمیقی در سازه دیده شده و شرایط ناایمنی ایجاد شده است.

با افزایش نگرانی ساکنان این ساختمان نسبت به ناایمنی این ساختمان، خانواده های ساکن در این مجتمع، از چند روز گذشته از ترس ریزش بنا، در پارک مقابل این ساختمان اقدام به برپایی چادر و استقرار در آن کردند و خواستار رسیدگی مسوولان به مشکل آنها شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار