اهواز- پس از فرو ریختنِ ساختمان متروپل در آبادان، بسیاری از شهروندان از جمله مردم اهواز نسبت به مسائل ایمنی حساسیتشان بالاتر رفت و حتی با خروج از ساختمان خود، در فضای باز چادر زدند.
کد خبر: ۱۰۵۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷ 12 June 2022

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - قاسم منصور آل کثیر: پس از فرو ریختنِ ساختمان متروپل در خیابان امیری آبادان، تبعات روانی بسیاری بر شهروندان سراسر کشور وارد شد به گونه‌ای که بسیاری از شهروندان نسبت به مسائل ایمنی حساسیتشان بالاتر رفت.

حتی به نظر می‌رسد مسئولان و سازمان‌ها نیز نظارتشان در حوزه ایمنی جدی‌تر شده است به گونه‌ای که رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با ارائه آماری تکان‌دهنده همه نگاه‌ها را به حرف‌های خود خیره کرد.

از جمله تبعات ریزشِ متروپل، واکنش ۸۰ خانوارِ ساکن در ساختمان ۱۵۴ واحدی منطقه ۳۰۰ دستگاه اهواز بود. با اینکه چند سال از سکونت این ساکنان می‌گذرد اما یک باره پس از ریزِش متروپل، این خانواده‌ها با هراس خانه‌های خود را ترک کردند و در خیابان چادر زدند.

منع سکونت در محل‌های بدون ِ پایان کار

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: این مجتمع که در منطقه ۳۰۰ دستگاه اهواز خیابان آذین قرار دارد در سال‌های ۹۲-۹۳ بدون پایان‌کار به بهره‌برداری رسید.

سیاوش محمودی افزود: شهرداری نباید به ساختمان‌های بدونِ پایان کار، مجوز بهره‌برداری بدهد؛ مثلاً ستون‌های ساختمانِ مذکور نیز بر اثر نشتی آب فرسوده و پوسیده شده است.

وی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی در سال ۱۳۹۲ هشدارهای لازم را نسبت به خطرساز بودن این ساختمان به فرمانداری منعکس کرد؛ البته پس از آن در سال ۱۳۹۵ معاون شهرسازی وقت به شهردار منطقه هشت نامه توقف ساخت و ساز را صادر کرده بود.

هراس از ریزش آوار/ فرار از ساختمانی ناایمن در اهواز

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز توضیح داد: این مجتمع توسط تعاونی بیمارستان ابوذر ساخته و تحویل مالکان داده شده اما ساکنان هنوز سند ندارند. مسئله قابل تأمل در این زمینه این است که چگونه ساکنان بدون پایان کار پذیرفتند در این مجتمع ساکن شوند و مسئله جدی‌تر اینکه چگونه ادارات گاز، برق و آب، به این منازل انشعابات داده‌اند؟

واکنش ِ متولیان

پس از حساسیتِ ساکنان و تجمع در نمازجمعه اهواز و مکاتبه با دادستانی، مسئولان مربوطه نسبت به وضعیت این مجتمع واکنش نشان دادند.

نظام مهندسی با اعزامِ تیمی از کارشناسان در حال بررسی وضعیت ایمنی این ساختمان هستند. همچنین تیم مشاوره برای استحکام و مقام سازی این ساختمان در حال انجام بررسی‌های لازم در این زمینه هستند.

«رضا امینی» شهردار اهواز به همراه معاونان شهرسازی و فنی و عمرانی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و مدیر منطقه هشت شهرداری اهواز از ساختمان ۱۵۸ واحدی در منطقه ۳۰۰ دستگاه بازدید کرد.

این بازدید به منظور بررسی وضعیت ساختمانی که بدون پایان کار در حال بهره برداری توسط ساکنان بوده و به لحاظ ایمنی سازه‌ای و ایمنی آتش نشانی دارای مشکل و جز ساختمان‌های پرخطر سطح منطقه هشت است، انجام شد.

هراس از ریزش آوار/ فرار از ساختمانی ناایمن در اهواز

گفتنی است شهردار اهواز و هیئت همراه از همه طبقات ساختمان بازدید و دستور پیگیری و رسیدگی برای رفع مشکل به مراجع ذیصلاح را صادر کرد.

آمار تکان‌دهنده

به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به آمار ساختمان‌های خطرناک این شهر بیان کرد: ۴۰۹ ساختمان ناایمن با وضعیت خطرناک، یک هزار و ۲۵۰ ساختمان با ناایمنی متوسط و ۴۴۶ مورد ساختمان با ناامنی کم در اهواز وجود دارد.

وی ادامه داد: سیتی سنتر مهزیار، پاساژ فردوسی، سیتی سنتر خلیج فارس، پاساژ کارون، بیمارستان رازی، بیمارستان امیرکبیر، بیمارستان سلامت، پارکینگ طبقاتی مهزیار، پاساژ علیاری و فرهنگسرای سینما از جمله مکان‌های ناایمن با وضعیت خطرناک در اهواز هستند.

هراس از ریزش آوار/ فرار از ساختمانی ناایمن در اهواز

این آمار باعث واکنش بسیاری از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی شد. همچنین رئیس کمیسیون حقوقی و املاک شورای شهر اهواز با انتقاد از برخی آمارها از تعداد بالای ساختمان‌های ناایمن در اهواز گفت: اینکه در این جلسه ادعا شود که ۳۶۰ ساختمان شبیه متروپل در اهواز وجود دارد، ادعایی است که اگر نتوان آن را اثبات کرد می‌توان به دلیل ایجاد جو ناامنی در شهر باید پیگرد قانونی شود.

به باور ناظران، افزایش حساسیتِ مردم و مسئولان نسبت به ایمنی مجتمع‌ها از پیامدهای ریزش متروپل است که لازم بود پیش‌تر از اینها توسط مسئولان چنین نظارت‌هایی جدی‌تر گرفته می‌شد.

اکنون نیز ۸۰ خانوارِ ساکن در مجتمع ۱۵۴ واحدی آذین اهواز از هراس و دل‌نگرانی به خیابان‌ها رفته، چادر زدند و منتظرِ رسیدگی مسئولان نسبت به وضعیت این مجتمع هستند تا مبادا سانحه متروپل در اهواز هم تکرار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار