مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: خرید تضمینی گندم در خوزستان روز جمعه ۳۰اردیبهشت ماه به یک میلیون و ۲۷۵هزار تن رسید که ۱۷۵ هزار تن بیش از حد انتظار و پیش بینی بوده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹ 21 May 2022

امید جهان نژادیان روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:خرید گندم در۱۶۲ مرکز خرید تعاون روستایی و غله در خوزستان انجام شده و برداشت این محصول راهبردی هم اکنون مرحله پایانی دوره ۴۰روزه را سپری می‌کند.

وی ادامه داد: برداشت گندم در خوزستان از دهه سوم فروردین ابتدا از مناطق جنوبی استان شروع شده بود و هم اکنون در بسیاری از نقاط استان عملیات برداشت گندم پایان یافته است.

سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم در خوزستان ۱.۱ میلیون تن بود که این آمار خوزستان را در جایگاه نخست کشوری از حیث حجم خرید این محصول راهبردی قرار داد و معادل ۲۵درصد کل خرید تضمینی گندم در کشور بود.

افزایش میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال زراعی ماقبل آن در حالی است که در سال زراعی جاری ۸۰  هزار هکتار از گندمزارهای دیم استان به علت خشکسالی و کاهش بارندگی از بین رفت. 

به گزارش ایرنا قیمت تضمینی هرکیلوگرم گندم ۱۱۵ هزار ریال (با احتساب ۱۰هزار ریال جایزه) است.

اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان برای کشاورزانی که امسال کشت قراردادی گندم انجام دادند و محصول خود را به سیلوهای استاندارد و کارخانه های آرد تحویل دادند ۴۰۰ ریال به ازای هرکیلوگرم به عنوان هزینه حمل پرداخت کرد.

گندم مورد نیاز سالانه جمعیت ۴.۷میلیون نفری خوزستان، حدود ۶۵۰هزار تن است.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی، باغی، فرآورده‌های دامی و عسل، معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور، در جایگاه نخست قرار دارد.

 ۲ سال خشکسالی پیاپی ، کم آبی و ناکافی بودن آب ذخایر سدهای خوزستان، تولید مجموعه بخش کشاورزی استان را تا ۲۵ درصد کاهش داده است.

امسال نیز با تداوم خشکسالی و کاهش ذخایر آب سدهای خوزستان، ممنوعیت و محدودیت کشت‌ تابستانه و آب بر، میزان تولیدات بخش کشاوررزی استان بازهم کاهش می‌یابد.

استان خوزستان حدود یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد ولی در صورت تامین آب و احداث شبکه های زهکشی و آبیاری، بهره گیری از روش‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای امکان توسعه اراضی کشاورزی تا ۲.۲ میلیون هکتار را دارد.

برچسب ها: گندم ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار