معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: ۳۲۰ شیء تاریخی پارسال توسط مرمت‌گران حوزه مرمت اشیا در شهرهای شوش، هفت تپه و اهواز و موزه شهرستان ایذه مرمت شد.
کد خبر: ۱۰۴۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰ 18 May 2022

به گزارش ایرنا احمدرضا حسینی‌بروجنی روز چهارشنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی در سالن جلسات این اداره کل،با اشاره به عملکرد این معاونت در ارتقای سطح کیفی ۲ موزه هفت تپه و شوش در پارسال افزود: دربخش ساماندهی اموال موزه‌ها عملکردی که به سازمان ابلاغ شده پنج هزار شیء بود که به همت هیات امنای اموال حدود پنج هزار و ۷۵۰ شیء تاریخی ساماندهی شد.

وی ادامه داد: در حوزه بافت‌های تاریخی، ۶ بافت تاریخی در خوزستان مصوب شد تا برای آنها طرح مطالعاتی آماده، و ضوابط ویژه بافت های تاریخی و اختصاصی را ابلاغ کنیم که بافت تاریخی اهواز، آبادان، دزفول و شوشتر را در دستور کار قرار دادیم و مطالعات آن تکمیل و جلسات شورای فنی و وزارتخانه به زودی برگزار می‌شود.

حسینی بروجنی با بیان اینکه به این معاونت مکلف شده بود که ۸۰ کارگاه مرمتی را  در قالب حفاظت اضطراری از بناهای تاریخی فعال کند گفت: به همت بخش خصوصی ۱۰۷ کارگاه مرمت مرمتی پارسال درخوزستان فعال شد و این نیز روند ادامه دارد.

وی با اشاره ابلاغ هشت عملکرد در حوزه ثبت آثار ناملموس بیان کرد: در این حوزه نیز با همت انجمن دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسانان مربوطه ۲۹ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شد.

معاون میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع  دستی خوزستان گفت: در حوزه ثبت آثار منقول پنج اثر در خوزستان در دستور کار قرار گرفت که به همت کارشناسان حوزه میراث فرهنگی ۱۹ اثر از محوطه‌های چگاسفلی و محوطه‌های شهرستان ایذه ثبت شد.

وی افزود: در حوزه تعیین عرصه و حریم ۲عملکرد به معاونت ابلاغ شده بود و در این حوزه نیز به همت کارشناسان درون سازمانی هشت محوطه تاریخی تعیین عرصه و حریم شد که مشمول ضوابط قانونی حفاظت از محوطه‌های تاریخی خواهند شد.

حسینی بروجنی با اشاره به کمک سایر دستگاه‌های بین بخشی گفت: حفاظت از آثار تاریخی به ویژه محوطه ها بدون کمک جوامع محلی امکان پذیر نخواهد بود چرا که از لحاظ مالی اعتبارات سازمان و نیروی حفاظت کننده محدود است.

وی افزود: پارسال حدود ۷۰ محوطه تاریخی در معرض خطر یا محوطه‌هایی که عرصه و حریم آن مصوب شده بود را در خوزستان شناسایی کردیم و دارای تابلوی هشدار شدند که این امر سبب معرفی این محوطه ها و عاملی بازدارنده برای تجاوز و حفاری غیر مجازاست.

معاون میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد:سه محوطه تاریخی شامل محوطه بیت مشحوت، بخشی از محوطه جوبجی رامهرمز و هفت بیرون اهواز به فراخور اعتبار ساماندهی موقت شدند.

وی ادامه داد: امسال نیز با توجه به اعتبارات خوبی که ابلاغ شده روند کاری بیشتر و در راستای حفاظت، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گام های موثرتری خواهیم برداشت.

حسینی بروجنی با اشاره به هشت پروژه پایگاه‌های ملی در خوزستان که موضوع نظارتی آنها با معاونت میراث فرهنگی است بیان کرد:۲ پروژه پایان یافته نمای موزه شوش و مطالعات هفت تپه وچغازنبیل پارسال  انجام شد و سه کاوش و نجات بخشی در محوطه‌های تاریخی شوش و ایذه به پاسخ استعلام هایی که از سایر ارگان ها می‌آید منتهی شد که به تعیین عرصه و حریم این محوطه‌ها ختم می‌شود.

وی با اشاره به رسالت این معاونت در حوزه بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، حفاظت، نگهداری و معرفی آثار گفت: معاونت سازمان  میراث فرهنگی سالانه شاخص هایی را یا توجه به ارزیابی عملکرد، ظرفیت های حوزه میراث فرهنگی به تناسب نیروها و عملکرد سال‌های گذشته به معاونت میراث فرهنگی ابلاغ می‌کند.

وی عمکرد صورت گرفته در پارسال را با همت کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، انجمن ها و دوستداران میراث فرهنگی قابل قبول و فراتر از انتظار وزارتخانه از معاونت میراث فرهنگی خوزستان ارزیابی کرد.

در این نشست مباحثی پیرامون شناسایی اسناد تاریخی خوزستان، موزه ها و جوامع محلی از جمله موزه باستان شناسی ایذه ،تاریخ موزه و موزه داری در ایران ، قوانین و مقررات مجموعه داری نیز توسط کارشناسان میراث فرهنگی مطرح و پیرامون آنها بحث شد.

برچسب ها: خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار