معاون استاندار تاکید کرد
معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: بر خلاف تمام استان‌هایی که در صنعت پیشرو هستند، در خوزستان پردیس علم و فناوری نداریم و این مساله یکی از دغدغه‌های فعالان پژوهش و فناوری استان است.
کد خبر: ۱۰۴۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱ 11 May 2022

سیداحمد موالی‌زاده در آیین تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خوزستان که امروز (۲۱ اردیبهشت‌ماه) در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری در دنیا به این دلیل ایجاد شدند که در فرآیند بین صنعت و دانشگاه خلایی احساس می‌شد؛ دانشگاه کاری فناورانه و عالی انجام می‌دهد اما این کار در صنعت ثمره و میوه ندارد در حالی که اصل فرآیندی که قرار است دانشگاه ایجاد کند، تولید ثروت از علم است.   

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: دانشگاه‌ها فعالیت‌های بسیار خوبی انجام می‌دهند اما تا پیش از این، خروجی آن تنها در مقالات بود و دیگر اتفاق خاصی نمی‌افتاد. لازم است از دانشگاه برای تولید ثروت و افزایش ارزش افزوده استفاده کرد که اینجا یک حلقه مفقوده است و آن هم پارک‌های علم و فناوری هستند. پارک علم و فناوری تنها محل گفت‌وگوی فناوران نیست بلکه جایگاه آن بسیار بالاتر است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: کار فعالان در پارک‌های علم و فناوری، تولید ثروت در اقتصاد کشورها است. ما نیز در کشور خود این را عملیاتی کرده‌ایم اما متاسفانه در خوزستان پارک علم و فناوری با وجود تلاش‌هایی که شد، از سوی مسئولان مقداری مورد غفلت قرار گرفته است.

موالی‌زاده با بیان اینکه لیاقت خوزستان بسیار بالاتر از پارک علم و فناوری فعلی است، عنوان کرد: درخواست می‌کنیم که نگاه ویژه‌ای به پارک علم و فناوری و پردیس‌های فناوری شود. خوزستان مهد صنعت است اما پردیس علم و فناوری در خوزستان وجود ندارد؛ بر خلاف تمام استان‌هایی که در صنعت پیشرو هستند، در خوزستان پردیس علم و فناوری نداریم و این مساله یکی از دغدغه‌های فعالان پژوهش و فناوری استان است.

وی با اشاره به لزوم تلاش برای بهبود وضعیت پارک علم و فناوری خوزستان تاکید کرد: در خوزستان تلاش بسیار شد اما بهبود وضعیت پارک، مستلزم حمایت‌های ملی است تا ما نیز مثل اصفهان، خراسان رضوی و دیگر استان‌ها، پارک علم و فناوری در شأن استان خوزستان داشته باشیم. به فعالان در این حوزه قول می‌دهم که تمام تلاش خود را در استانداری خوزستان می‌کنیم تا زیرساخت‌های لازم را امسال عملیاتی کنیم و حداقل یک خروجی داشته باشیم.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری خوزستان ادامه داد: در جلسات کارگروه پژوهش و فناوری استان خوزستان هدفگذاری شده و قرار است که در پایان سال آن را ارزیابی کنیم. اگر قرار است در این حوزه به شاخص‌های تعیین‌شده برسیم، مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم است و بنابراین انتظار داریم که وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ما کمک کنند. عزم ما نیز برای حل مشکلات پارک خوزستان جدی است.

موالی‌زاده با اشاره به مشکلات پارک‌های علم و فناوری گفت: هدف پارک‌ها ایجاد و ترویج شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها از شرکت‌های مادر تامین نمی‌شوند بلکه از موسسات و شرکت‌های متوسط هستند و تا وقتی به شرکت‌های کوچک و متوسط نپردازیم، نباید انتظار داشته باشیم که تعداد شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیدا کند.

وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی استان خوزستان، در کارآفرینی و پرداختن به صنایع متوسط و کوچک، ضعف وجود دارد. در اصفهان حدود ۹ هزار بنگاه کوچک و متوسط وجود دارد در حالی که در خوزستان به نظر می‌رسد حدود یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار بنگاه وجود داشته باشد. اگر بخواهیم در مقام مقایسه قرار بگیریم باید خود را با اصفهان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی مقایسه کنیم و تا زمانی که رسیدگی نشود، نباید انتظار داشت که شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیدا کنند.

برچسب ها: علم و فناوری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار