کد خبر: ۱۰۲۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸ 17 January 2022

به گزارش پایگاه خبری بهار اهواز، ، البرز کریمی در نشست با رسانه های استان در خانه سمن‌های اهواز با بیان اینکه کشتارگاه صنعتی اهواز سال ۹۴ راه اندازی شده است، اظهار داشت:درهمان زمان درقانون و قرارداد قید شده بود که کشتارگاه سنتی ملاثانی تعطیل شود ولی نه تنها تعطیل نشد بلکه با اهداف مبهم و مشکوک تقویت نیز گردید و به افرادی که مخالف و معارض کشتارگاه صنعتی اهواز بودند، مجوز احداث کشتارگاه در مسافت ٣۵ کیلومتری‌مان داده شد.

وی افزود: دو کشتارگاه صنعتی دیگر استان یعنی خرمشهر و باغملک نیز از زمان افتتاح به علت وجود کشتارگاه‌های سنتی اطراف، کشتار غیرمجاز ، کمبود دام زنده در استان و عدم حمایت مسیولین تنها سه روز در هفته آن‌هم با ٢٠ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند که به شدت زیانده بوده و در آستانه تعطیلی و حراج قرار گرفته اند.

رییس کشتارگاه صنعتی اهواز ادامه داد: کشتارگاه صنعتی دام اهواز نیز در صورت ادامه وضع موجود، عدم جلوگیری از کشتار غیرمجاز و راه اندازی عجولانه کشتارگاه جدید رامین در وضعیت بحرانی قرار گرفته و زندگی و معیشت و اشتغال بیش از ١٢٠٠ نفر شاغلین مستقیم و غیر مستقیم به خطر قرار می افتد.

وی تصریح کرد: وجود کشتارگاه های سنتی در کنار کشتارگاه های صنعتی منجر به رقابت ناسالم و نابرابر از سوی کشتارگاه های سنتی خواهد شد که این رقابت نابرابر منجر به تضعیف و زیانده شدن کشتارگاه های صنعتی و تقویت کشتارگاه های غیر بهداشتی و سنتی خواهد شد که این موضوع صد درصد به زیان سلامتی و بهداشت جامعه خواهد شد.

کشتارگاه صنعتی اهواز با یک ۱۲۰۰ شاغل در خطر تعطیلی و بحران

کریمی اظهار داشت: اگر قراراست کشتارگاه صنعتی جدید رامین که صرفه اقتصادی و صلاح اقتصادی و توجیه فنی و اقتصادی ندارد و مکان یابی و جانمایی اولیه آن بدون مطالعه و بررسی های کارشناسی لازم بوده است فعالیت کند، کشتارگاه صنعتی اهواز با یک ۱۲۰۰ نفر شاغل در خطر تعطیلی و بحران قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: کشتارگاه صنعتی اهواز در بهترین حالت با کشتار روزانه ۵۰۰ راس گوسفند و ۵۰ راس گوساله فعالیت می کند یعنی تنها یک چهارم ظرفیت خود را بکار برده ایم و به هیج وجه کمبود ظرفیت نداریم و می توان گفت این مرکز به عنوان اولین کشتارگاه صنعتی استان و بروزترین کشتارگاهی صنعتی ایران محسوب می شود .

این مقام مسئول گفت: با ارائه مجوز به کشتارگاه‌های جدید در شهرهای دیگر استان هیچ مشکل نداریم و در سایر شهرهای استان مانند شوشتر ، دزفول ، اندمیشک ،مسجدسلیمان، بهبهان زمینه احداث کشتارگاه صنعتی تا حدودی بیشتر می باشد.

مجوز احداث کشتارگاه صنعتی باوی به لحاظ جمعیت کم و نبود دام مشکل‌ساز است

رییس کشتارگاه صنعتی اهواز افزود: مجوزهای جدید صادر شده به علت تنوع خدمات رسانی آنها نیست چرا که هیچ گونه خدمتی نیست که ما در این کشتارگاه نتوانیم انجام دهیم؛ از این رو مجوز احداث کشتارگاه صنعتی باوی به لحاظ جمعیت کم و نبود دام مشکل‌ساز است .

وی گفت: ظرفیت روزانه کشتار شهرستان باوی شاید ۵ تا ۱۰راس گوساله و ۱۰۰ راس گوسفند باشد بنابراین با صدور مجوز برای کشتارگاه صنعتی باوی هم آنها دچار مشکل می کنند و هم کشتارگاه صنعتی اهواز زمین می خورد در آن صورت قیمت گوشت و فرآورده های خام دامی بعلت بعد مسافت این کشتارگاه تا جنوب شهرآهواز و شهرهای کارون و حمیدیه و انحصار بوجود آمده این کشتارگاه تا ٣٠ درصد افزایش خواهد یافت.

چرا کشتارگاهی خصوصی شخصا نسبت به تعیین بهای خدمات اقدام می نمایند؟

کریمی اظهار داشت: چرا مالکیت کشتارگاه اهواز متعلق به شهرداری بوده بهای خدمات آنرا شورای شهر مصوب نموده ولی کشتارگاهی خصوصی شخصا نسبت به تعیین بهای خدمات اقدام می نمایند.

عده ای منافع نامشروع خود را در تغییر و بروزرسانی خدمات بهداشتی نمی بینند

وی خاطر نشان کرد : مشکل اصلی ما که از گذشته تاکنون همچنان پا برجاست این است که عده ای منافع نامشروع خود را در تغییر و بروز رسانی خدمات بهداشتی نمی بینند و بر ادامه وضع موجود اصرار دارند و در برابر هر اقدام بهداشتی جدید که در کشتارگاه صنعتی اهواز اتفاق می افتاد مقاومت می‌نماید. نمونه آن مقاومت‌های شدید در ابتدای راه اندازی کشتارگاه صنعتی اهواز و مقاومت شدید اخیر آنان برابر طرح بسته‌بندی و پیش سرد گذرانی آرایشات دامی است.

رئیس کشتارگاه صنعتی اهواز در ادامه جلسه به فعالیت روز افزون و روبه رشد پدیده نامیمون کشتار غیرمجاز دام در برخی نقاط شهر اهواز اشاره کرد و گفت : در برخی نقاط اطراف اهواز از جمله زرگان، شهرک اهواز، شهر کارون، شهر حمیدیه، کوی الصاقی ، ٢٢بهمن ، بازارچه کیان ،ملاشیه و محلات حاشیه نشین کلانشهر اهواز به صورت غیر مجاز اقدام به کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی و غیر شرعی دام زنده می‌نمایند اکثرا با توزین‌های دستکاری شده اقدام به کم فروشی می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین احتمال بیمار بودن این دام‌ها بسیار زیاد بوده و عمدتا از دام‌های بیمار، حذفی، پیر و ماده، آبستن و مولد که امکان کشتار آنها در کشتارگاه صنعتی اهواز وجود ندارد، استفاده می‌نمایند.

برخی رستوران ها متاسفانه گوشت خود را از مراکز کشتار دام غیر مجاز خریداری می کنند

کریمی در پایان گفت: برخی رستوران ها متاسفانه گوشت خود را از مراکز کشتار دام غیر مجاز خریداری می کنند، لذا مردم باید اگاه باشند، ضمن اینکه خود از این مراکز خریداری نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار