کارشناس مسوول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اگرچه در سال های اخیر تعداد روزهای گرد و غبار در استان روند کاهشی داشته ولی با این وجود تعداد روزهای با هوای آلوده در خوزستان رو به افزایش است.
کد خبر: ۱۰۲۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 11 January 2022

علیرضا آذریان سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سطح آلودگی پایه در اهواز مانند سایرکلانشهرها بالاست افزود: این موضوع موجب می شود تا با پایداری جوی به ویژه در فصل های پاییز و زمستان شاخص کیفیت هوا با شدت در اهواز کاهش یابد.

وی با تاکید بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ زیست محیطی ادامه داد: افزایش روزهای ناسالم و همچنین ناسالم برای گروه های حساس در اهواز و سایر شهرهای خوزستان موجب شده تا لزوم کنترل و کاهش تولید آلاینده های صنعتی و خودرویی بیش از هر زمان دیگر در استان جدی گرفته شود.

این کارشناس مسوول محیط زیست خوزستان اظهارداشت: روزهای ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم امسال در اهواز نسبت به سال های گذشته زیاد بوده است و هر چه به سمت فصل زمستان حرکت کنیم، میزان روزهای ناسالم هم افزایش می یابد.

وی ادامه داد: مهمترین ذرات معلقی که استان خوزستان طی این سال ها با آن دست به گریبان بوده و توسط دستگاه های سنجش آلایندگی سنجش می شود پی ام ۲.۵ (PM ۲.۵) غالبا آلودگی صنعتی و خودرویی و پی ام ۱۰ (PM ۱۰) یا همان گرد و غبار است.

وی با بیان اینکه تا پیش از سال ۱۳۹۵ استانداردی برای سنجش آلایندگی پی ام ۲.۵ وجود نداشت اظهار داشت: از سال ۹۵ با تعریف استاندارد ۳۵ میکروگروم به عنوان حد مجاز ذرات پی ام ۲.۵ برای آلاینده های صنعتی، امکان تشخیص و دسته بندی این ذرات توسط دستگاه های  سنجش فراهم شد.

آذریان افزود: شهرهای مختلف استان خوزستان از سال ۱۳۹۰ به بعد بیشتر درگیر گرد و غبار (پی ام ۱۰)  بودند ولی از سال ۹۵ به بعد با کاهش گرد و غبار، آلایندگی صنعتی و خودرویی در استان افزایش یافته است.

این کارشناس مسوول محیط زیست خوزستان اظهار داشت: بقا، تداوم و استقرار آلایندگی پی ام ۲.۵ بیشتر از ذرات گرد و غبار است به همین دلیل خطر این ذرات و برنامه ریزی برای کاهش آلایندگی صنعتی در استان ضروری است.

وی گفت: مزارع نیشکر، آتش سوزی صفیره، جایگاه های مختلف دفن زباله و لاستیک سوزی منابع مختلف نقطه ای در اهواز است که در کنار هم قرار گرفتن این منابع آلاینده و حاکم شدن جو پایدار موجب بروز کاهش شاخص های کیفی هوا می شود.

آذریان با بیان اینکه کاهش روزهای آلاینده در کوتاه مدت ممکن نیست و نیاز به برنامه های بلند مدت دارد، گفت: گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی، اهتمام به اجرای قانون پاک، الزام خودروها به انجام معاینه فنی، جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش مزارع و الزام شرکت های صنعتی و نیشکر مستقر در اهواز به منظور نصب فیلتر، افزایش کیفیت سوخت و کاهش آلاینده خروجی از جمله اقدام هایی است که باید برای کاهش تولید آلاینده ها در استان مورد توجه قرار گیرد.

ذرات PM۲.۵ ذرات ریزی هستند که اندازه آنها کمتر از ۲.۵ میکرومتر یا میکرون(۱۰۰ برابر کوچکتر از قطر موی انسان) است و یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است که به دلیل اندازه بسیار ریز، به کوچکترین مجاری هوای ریه ها می تواند نفوذ کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار