معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: بارندگی‌های سه هفته اخیر ، شرایط را برای کشت ۱۶۷ هزار گندم دیم در خوزستان مهیا کرد تا نگرانی کشاورزان دیم کار تا حدودی زیادی برطرف شود.
کد خبر: ۱۰۲۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰ 08 January 2022

تورج نوروزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگارایرنا بیان کرد: با کشت گندم دیم در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مجموع کشت آبی و دیم این محصول راهبردی در خوزستان به رقم ۵۲۵ هزار هکتار خواهد رسید.
وی وضعیت رطوبت خاک در دیمزارهای گندم در خوزستان را با توجه به مه آلودگی هوا مناسب توصیف کرد و افزود:خوشبختانه بارندگی‌های اخیر پس از فصل خشک پاییز، امیدها را برای کشت گندم دیم در استان زنده کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: تداوم بارندگی‌ها در فصل زمستان با آنچه که هواشناسی پیش‌بینی کرده است می‌تواند مخاطرات گندمزارهای دیم خوزستان را به حداقل برساند.
نوروزی افزود:به لطف الهی ، با بارش‌های مناسب اخیر ، سطح زیرکشت گندم آبی و دیم به میزان سال زراعی گذشته نزدیک شد.
هواشناسی خوزستان پیش بینی کرد برخلاف فصل پاییز که بارش ها بسیار کمتر از حد نرمال بود در فصل زمستان فراتر از میانگین بلند مدت خواهد بود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بدون اشاره به پیش بینی تولید گندم در خوزستان در سال زراعی جاری افزود: پیش بینی برداشت گندم در خوزستان اندکی زود است و باید منتظر بارندگی‌های پیش رو باشیم تا دقت پیش‌بینی به واقعیت‌های میدانی نزدیک شود.
پارسال با وجود خشکسالی شدید که در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بیان شد حدود ۱.۲میلیون گندم در خوزستان برداشت شد و حدود یک چهارم حجم کل خرید تضمینی گندم در کشور در خوزستان محقق شد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، شیلات ، دام و فرآورده‌های دامی و تولید ۱۴درصد کل محصولات زیربخش کشاورزی ، رتبه نخست را در کشور دارد.
خشکسالی سال زراعی گذشته و اعمال محدودیت وممنوعیت کشت تابستانه ، میزان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داد.

برچسب ها: گندم ، کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار