گام مهم شرکت توسعه نیشکر در حفاظت از محیط زیست؛
اين تصفيه خانه‌ها يكی از مدرن‌ترين تصفيه خانه‌های صنعتی در كشور است که به شيوه بيولوژيک با استفاده از روش های هوازی و بی‌هوازی فاضلاب صنعتی را تصفيه می‌كند.
کد خبر: ۱۰۲۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ 07 December 2021

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به راه‌اندازی هفت تصفیه‌خانه پساب صنعتی در کشت و صنعت‌های توسعه نیشکر به عنوان گام مهمی برای صیانت از محیط زیست اعلام کرد، این تصفیه‌خانه‌ها موجب صرفه‌جویی سالانه ۳۶۰ هزار متر مکعبی آب در هر واحد نیشکری شده است.

دکتر عبدعلی ناصری، واحدهای توسعه نیشکر را نخستین واحدهای کشاورزی برخوردار از تصفیه‌خانه پساب صنعتی عنوان کرد و گفت، در این شرکت مواردی مانند صرفه‌جویی در مصرف آب و حفاظت از محیط زیست در اولویت قرار دارد و این مسیر با شتاب به سمت رعایت دقیق تمامی موازین پیش خواهیم رفت.

وی ادامه داد، این تصفیه‌خانه‌ها که در فاصله سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۴ در جوار کارخانه‌های تولید شکر احداث شده، نشان از اهتمام این شرکت در صیانت از محیط زیست و بهره‌برداری حداکثری از منابع آبی دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر اهمیت تصفیه‌خانه‌ها را در این می‌داند که چرخه مصرف منابع آبی را به نحو چشمگیری بهبود می‌بخشد و پساب خروجی آن نیز برای فضای سبز و مزارع نيشكر مورد استفاده قرار می‌گيرد.

اين تصفيه خانه‌ها يكی از مدرن‌ترين تصفيه خانه‌های صنعتی در كشور است که به شيوه بيولوژيک با استفاده از روش های هوازی و بی‌هوازی فاضلاب صنعتی را تصفيه می‌كند.

ناصری با بیان اینکه تمام سيستم‌های به كار رفته در اين تصفيه خانه بيولوژيكی و سازگار با محيط‌زيست بوده و هيچ گونه ماده شيميايی در آن استفاده نمی شود، گفت: يكی از مكانيزم‌های به كار رفته در اين تصفيه خانه، تصفيه به صورت بي هوازی است كه گاز متان را توليد می‌كند و اين گاز می‌تواند در سيستم های گرمايشی و نيازهای انرژی تصفيه خانه استفاده شود.

هفت تصفيه‌خانه‌، پساب‌های صنعتی کارخانه‌های تولیدی شکر را با ظرفيت متوسط ۵۰ مترمكعب در ساعت تصفيه می‌كنند و با ظرفيت تصفيه روزانه هزار و ۲۰۰ مترمكعب پساب صنعتی نقشی به سزا در کاهش مصرف منابع آبی در این صنعت دارند.

به گفته ناصری، فعالیت تصفیه‌خانه‌های صنعت نیشکر نه تنها آب مصرفی را کاهش داده و مانع از آلودگی محیط‌زیست شده، بلکه سبب تولید نوعی کود آلی حاصل از جمع شدن لجن‌ها در مخازن تصفیه نیز شده است که با اضافه کردن آن به خاک مزارع نیشکر، حاصلخیزی هرچه بیشتر خاک را در پی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار