کد خبر: ۱۰۱۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵ 06 December 2021

دولت سیزدهم در نخستین سفر خود به خوزستان عزم و اراده خود را برای توسعه این استان نشان داد و مصوباتی نیز در جهت رفع مشکلات آن در حوزه‌های مختلف به تصویب رساند.

به گزارش ایرنا پس از نخستین سفر استانی رییس جمهوری، صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، مشکلات استان را در نشست‌ها و بازدیدهای میدانی بررسی کرد و پروژه هایی با زمان بندی مشخص و اعتبارات مرتبط تدوین شد.

به گفته استاندار خوزستان این پروژه‌ها در ۲ هفته در نشست‌های مختلف با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیران، و روسای بانک‌ها و دستگاه‌های مربوطه به تصویب رسید.

این مصوبه‌ها از طریق دولت و سازمان برنامه و بودجه ضمانت اجرایی دارند و اعتبارات این پروژه‌ها نیز مشخص شده است؛ همچنین بنا است کارگروه‌های پیگیری پروژه‌ها در خوزستان تشکیل و فعال شوند تا این مصوبات در مدت ۲ تا سه سال اجرایی شوند.

رسیدگی به چالش‌های مناطق محروم چون بیکاری، ازدواج و مسکن جوانان، آب و خاک، فاضلاب، مهار و هدایت آب‌های سطحی و گردو غبار از جمله وعده‌های آیت ا... سید ابراهیم رییسی در سفر به خوزستان بود که در این رابطه هیات دولت در نخستین گام برای پیگیری مسایل مردم این منطقه اقدام به تعیین استاندار ویژه کرد تا وی علاوه بر اختیار حضور در جلسات دولت و ارتباط مستقیم با کابینه، از امکانات ویژه برای اهداف توسعه و پیشرفت خوزستان برخوردار باشد.

بر اساس این مصوبات بنا شد تصفیه خانه‌ها و شبکه‌های فاضلاب در مدت ۲ تا سه سال تکمیل یا بازسازی شوند. برای اجرای تصفیه خانه فاضلاب اهواز ۲ فاز پیش بینی شده که یک فاز ویژه شرایط اضطراری در مواقع بروز بارش است و یک فاز دیگر تکمیل تصفیه خانه است که اجرای آن حدود ۲ سال زمان می‌برد.

برای تامین آب شرب و آبرسانی به سایر نقاط خوزستان نیز اجرای هفت پروژه در نظر گرفته شده است که مهمترین آنها طرح آبرسانی غدیر است که ۵۲ درصد از جمعیت استان را زیرپوشش قرار می‌دهد و در مدت ۲ سال به اتمام می‌رسد.

در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز احداث، نوسازی، تکمیل و تجهیز ۹ بیمارستان در خوزستان به تصویب نهایی رسید.

در حوزه راه و شهرسازی نیز تکمیل جاده اهواز به چهارمحال و بختیاری، چهار بانده کردن جاده اصلی از خوزستان به سمت شرق کشور در مدت ۲ سال، ۲ خطه کردن راه آهن بندر امام - اهواز - اندیمشک، و احداث جاده‌های فرعی مورد نیاز از جمله راهی که باید به سمت مناطق زلزله زده اندیکا ساخته شود از جمله مصوبات سفر استانی هیات دولت به خوزستان بود.

همچنین بانک‌ها مکلف شدند در قالب طرح‌های اشتغال زایی، اعتبارات ارزان قیمتی برای سرمایه‌گذاری در خوزستان تامین کنند که حدود  ۳۵ هزار میلیارد ریال در این بخش در نظر گرفته شده است. همچنین ۳۹ هزار میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه برای ازدواج جوانان در خوزستان تعیین شد.

در حوزه های فرهنگی، مسایل زنان و خانواده، حوزه کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز پروژه‌های مختلفی در خوزستان طراحی شده که ۱۵۰ هزار شغل جدید در مدت سه سال در خوزستان ایجاد می‌شود. همچنین ۸۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه اشتغال در خوزستان در نظر گرفته شده است.

توجه ویژه‌ به ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، تکمیل واحدهای صنعتی نیمه فعال، تکمیل زنجیره تولید ویژه صنایع پتروشیمی، لزوم توسعه صادرات و فعالیت های تجاری برای رونق معیشت مردم مرزنشین استان، ساماندهی واردات و صادرات، حذف مدیران پروازی از چرخه مدیریت خوزستان، اولویت اشتغال جوانان، بهره گیری از ظرفیت های خالی صنایع و واحدهای تولیدی و استعدادهای خوزستان در بخش کشاورزی، احیای کارخانجات و واحدهای تعطیل شده یا نیمه تعطیل ، برطرف کردن موانع پیش روی ۱۰۰ واحد تولیدی استان، فراهم کردن ایجاد صنایع تبدیلی، قیمت گذاری خرما، مدیریت منابع آبی، استفاده از اتحادیه های مربوط به بخش کشاورزی به عنوان بازوان دولت، تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب، ضرورت اجرای طرح های آب و فاضلاب، لایروبی رودخانه‌های خوزستان با استفاده از تجهیزات و کمک از استان‌های همجوار و تهیه برنامه مدونی برای کوتاه کردن دست دلالان در زمینه محصولات کشاورزی، از دیگر مواردی بود که رییس جمهوری در سفر به استان خوزستان نسبت به پرداختن به آنها تاکید کرد و از وزرا خواست با جدیت این کارها را دنبال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار