کد خبر: ۱۰۱۲۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸ 29 November 2021

استاندار خوزستان با اشاره به تدوین و تصویب سند توسعه استان گفت: اعتباری بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد ریال در این سند برای حل مشکلات خوزستان در مدت زمان سه سال در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا صادق خلیلیان شامگاه یکشنبه در گفت وگوی ویژه خبری در صدا و سیمای مرکز خوزستان بیان کرد: در سندی که تدوین شده است ایجاد ۱۵۰ هزار شغل پیش بینی شده که برای تحقق این مهم هشت هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

استاندار خوزستان اظهار داشت: بلافاصله بعد از تشکیل دولت، نخستین سفر استانی رییس جمهوری به خوزستان انجام شد در حالیکه هنوز شرایط دولت برای تعیین مصوبات قبل از سفر فراهم نبود.

خلیلیان ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که استان خوزستان از گذشته با آنها درگیر بوده یک ماه کار برنامه ریزی برای پروژه ها و طرح هایی برای پیشرفت استان تهیه شد و کتابچه ای با اعتبارات مشخص در این رابطه تهیه شد و در تهران با حضور وزیران مختلف و معاون اول رییس جمهوری بررسی شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: خوشبختانه در نشست  ۲ هفته قبلی که با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیران و ستاد فرمان امام(ره) برگزار شد پروژه های مشخص شده برای استان خوزستان به تصویب رسید.

خلیلیان با اشاره به اینکه تعداد پروژه ها برای توسعه استان در این سند بسیار زیاد است ادامه داد : هفته گذشته موافقت کتبی تمام مسئولان کشور برای اجرای این پروژه ها گرفته شده است.

استاندار خوزستان اظهار داشت: به عنوان مثال در زمینه بهداشت و درمان ۹ بیمارستان در استان باید ساخته و یا تکمیل شوند و امضای مسئولان مربوطه در این زمینه گرفته شده است.

وی بیان کرد: دربخش راه و شهرسازی نیز پروژه جاده اهواز به سمت چهار محال و بختیاری و مناطق مرکزی ایران که بعد از گذشت چندین سال هنوز تکمیل نشده است مصوب شد همچنین مسیری دیگر که از سمت شرق استان را به چهار محال و بختیاری و فارس متصل می کند نیز به تصویب رسید که در نهایت این پروژه ها باید در مدت ۲ سال تکمیل شوند.

وی گفت: همچنین خط آهن بندر امام (ره) به اهواز و اندیمشک نیز مصوب شد و راه های فرعی دیگر مورد نیاز در استان به ویژ ایجاد راه های دسترسی به مناطق زلزله زده اندیکا نیز مصوب شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: بانک ها مکلف شدند تسهیلات ارزان قیمتی  برای توسعه سرمایه گذاری در استان پرداخت کنند که ۳۵ هزار میلیار ریال در این بخش باید پرداخت شود و ۳۹ هزار میلیارد ریال نیز به صورت قرض الحسنه برای ازدواج جوانان خوزستان پیش بینی شده است.

خلیلیان با اشاره به اینکه یکی از پشتوانه های پیشرفت استان  مردم و رسانه ها هستند اظهار داشت:  مردم گله داشتند که دولت هیچ مصوبه ای برای توسعه این استان نداشته است که با تدوین و تصویب این سند حق خوزستان ادا شد.

استاندار خوزستان گفت: این مصوبات شناسنامه دار می شوند و در زمان مشخص اجرا خواهند شد و کارگروه های مشخصی برای عملیاتی کردن این مصوبات ایجاد خواهد شد ، امضای مسئولان برای اجرای این مصوبات گرفته شده است، همچنین این مصوبات در اختیار رسانه ها قرار داده می شود تا به مردم اطلاع رسانی شود.

وی گفت : از دیگر مصوبات این سند بازسازی یکهزار تخت بیمارستانی در اهواز است ضمن اینکه برخی بیمارستان ها در استان قدمت طولانی دارند که باید ساخته شوند.

خلیلیان با اشاره به پروژه های آبفا در استان بیان کرد:  تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای مختلف استان طبق این سند باید در مدت سه سال تکمیل و یا ساخته شود.

وی گفت: در بحث تامین آب شرب استان اقدام و تصمیم بسیار خوبی گرفته شده است و در این راستا هفت پروژه در نظر گرفته شده است.

کمک به زلزله زدگان اندیکا برای تعمیر خانه ها

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه یکهزار و ۹۵۰ خانه در شهرستان اندیکا بر اثر زلزله های اخیر آسیب دیدند گفت: برای تعمیر خانه هایی که در این شهرستان بر اثر زلزله آسیب دیدند پرونده تشکیل شد و خسارت به صاحب خانه ها برای تعمیر منازل آن ها پرداخت می شود.

وی گفت: ۹۸۰ واحد مسکونی نیز تخریب شدند که این افراد در چادرهایی که هلال احمر تهیه کرده است به صورت موقت اسکان داده شدند تا خانه های آن ها با کمک بنیاد مسکن از نو ساخته شود.

از تاریخ ۱۲ تا ۱۹ آبان ماه امسال پنج زمین لرزه در شهرستان اندیکا رخ داد که بزرگترین آن ۵.۷ ریشتر بوده است.

انتخاب مدیران توانمند برای خوزستان

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به تغییر و تحول مدیران استان در دولت سیزدهم افزود: دولت چهار سال و یا احتمالا هشت سال می خواهد کشور را اداره کند به همین دلیل نیروهایی برای مدیریت باید شناسایی شوند که دارای توانایی لازم باشند.

خلیلیان اظهار داشت: تغییر مدیران از حلقه های ضعیفدر استان شروع می شود و افراد قوی تر تا انتخاب مدیر توانمند حفظ می شوند.در این راستا برخی از فرمانداران تغییر کردند اما همه فرمانداران تغییر نمی کنند اما ۸۰ درصد فرمانداران در خوزستان تغییر خواهند کرد. در هفته آینده سه فرماندار دیگر در استان تغییر می کنند.

وی گفت: در معاونت های استانداری جمع بندی انجام شده و در چهار رده تغییرات انجام شده است که تا کنون  معاون اقتصادی استانداری تغییر کرده است و فردی که در سطح ملی فعالیت داشته جایگزین وی شد.

خلیلیان ادامه داد: سایر تغییرات هم درسطح وزارتخانه ها نیز انجام می شود و در حال رایزنی هستیم  تا مثلا در شرکت نفت ودانشگاه شهید چمران تغییراتی ایجاد شود، به دنبال انسان های کاربلد برای مدیریت در استان هستیم.

وی با اشاره به انتخاب پنج مشاور در رده های سنی جوان و میان سال گفت:مهمترین معیار انتخاب مسئول و مدیر در استان داشتن انگیزه و توانایی در کار است.

خرابی ناشی از جنگ همچنان در آبادان و خرمشهر وجود دارد

استاندار خوزستان گفت: منطقه آزاد اروند برای توسعه و رونق  در ۲ شهرستان آبادان و خرمشهر ایجاد شده است اما همچنان شاهد آثار جنگ و خرابی در این شهرستان ها هستیم.

وی گفت: تغییرات مدیریتی در منطقه آزاد اروند انجام شده که امید  است منطقه آزاد اروند در آینده دچار تحولات ویژه ای شود.

تاکید دولت بر تامین حق آبه خوزستان 

استاندار خوزستان بیان کرد: رییس جمهوری در سفربه خوزستان بر تامین حق آبه استان تاکید داشتند و دولت بر این تصمیم مصمم است .

وی گفت: خشکسالی کم سابقه ای را تجربه می کنیم ، این چنین خشکسالی را در سال ۸۷  نیز تجربه کردیم و واقعیت کشور این است که تر سالی را باید به عنوان یک پدیده بدانیم و نگاه به کشاورزی و توسعه شهری باید بر اساس میزان منابع آبی کشور و استان انجام شود.

خلیلیان با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخیره آب  سدهای خوزستان تنها چهار درصد است افزود: در پایین دست کشاورزان با مشکل آب مواجه هستند و از بالا دست در حال کنترل شرایط هستیم تا در پایین دست با مشکل مواجه نشویم.

شرکت نفت متعهد به پرداخت هفتاد هزار میلیارد ریال تا سال ۱۴۰۲ شد

استاندار خوزستان اظهار داشت: یکی از بزرگترین شرکت ها در این استان شرکت نفت است و باید نخستین جایی باشد که مسئولیت اجتماعی خود را انجام می دهد.

وی گفت: در همین راستا شرکت نفت تا سال ۱۴۰۲ باید ۷۰ هزار میلیارد ریال در قالب مسئولیت اجتماعی به استان خوزستان پرداخت کند که ۲۰ هزار میلیارد ریال از این مبلغ امسال پرداخت خواهد شد.

 خلیلیان اظهار داشت:شرکت هایی چون پتروشیمی ها و فولاد که در استان خوزستان مستقر هستند علاوه بر کمک های مالی باید گردش مالی و مالیات خود را نیز در این استان پرداخت کنند البته در این زمینه بعضا با مقاومت هایی روبرو می شویم اما به جد این موضوع در حال پیگیری است تا در استان عملیاتی شود.

استاندار خوزستان با انتقاد از کار شکنی برخی از دستگاه های اجرایی در استان که با مانع تراشی باعث رکود در فعالیت سرمایه گذاران می شوند گفت:به عنوان مثال بعد از پیگیری  فراوان برای حل مشکل هفت تپه یک نهاد به برای دریافت مطالبات خود از این شرکت به دنبال بستن حساب های بانکی هفت تپه بود.

استاندار خوزستان اظهار داشت: مسائل و مشکلات استان با هر پیچیدگی که هست قابل حل است و باید عزم لازم را برای تصمیم گیری به موقع داشته باشیم تا مشکلات برطرف شوند.

وجود ۳۵۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در خوزستان

استاندار خوزستان در ادامه به موضوع ریزگرد در این استان اشاره کرد و بیان کرد: ۳۵۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در استان وجود دارد که با پیگیری انجام شده ۲۵ هزار هکتار نهال کاری شد و در سطح ۲۳ هزار هکتار نیز مدیریت روان آب انجام گرفت و به همین ترتیب این میزان کانون ریز گرد مدیریت شد.

وی گفت: باید از تمامی ظرفیت های استان با پشتیبانی برای حل مشکلات استفاده شود و نباید استان خوزستان را گرفتار حاشیه کنیم. در این استان در کنار توسعه زیر ساخت ها باید به مسائل فرهنگی نیز توجه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار