متولی سلامت استان مرکزی گفت: در روزهای کرونایی که سلامت همه ما را تهدید می کند، نگذارید به هیچ طریقی "سم" وارد بدنتان شود.
کد خبر: ۱۰۰۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶ 23 October 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: مسمومیت مجموعه‌ای از اختلالات بدن است که در اثر جذب ماده‌ای بیگانه که به آن «سَم» گفته می‌شود، بروز می‌کند.
دکتر سید محمد جمالیان ادامه داد: امسال نیز به دلیل اهمیت موضوع و همزمانی با کرونا و استفاده زیاد از دارو و بحث درمان، "افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم" است که بیشترین توجه سازمان جهانی بهداشت بر پیشگیری ناشی از مسمومیت دارو به خصوص مواد ضدعفونی کننده و الکل است.
وی گفت: سم از طرق دستگاه گوارشی (خوردن یا آشامیدن)، تماس پوستی (از طریق انتشار از اپیدرم یا عبور از زخم یا سوختگی)، تزریق در خون وارد بدن می شود
وی یادآورشد: داروها یکی از خطرناک ترین عوامل مسمومیت زا در منازل می باشند بنابراین ضمن اجتناب از مصرف خودسرانه داروها، باید توجه داشت مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر، می توانند برای فرد خصوصا کودکان و افراد مسن کشنده باشد.
وی تاکید کرد: همه ساله اقداماتی برای کاهش خطرات مسمویت با هدف کاهش مرگ و میر صورت می گیرد که برای رسیدن به این هدف راهکارهایی مانند تمرکز بر آموزش نحوه پیشگیری از مسمومیت در کودکان، پیشگیری از مسمومیت ناشی از ‌داروها، سموم دفع آفات، مواد شیمیایی، سوء مصرف مواد، مسمومیت با فلزات سنگین، گیاهان و قارچ‌های سمی و گزیدگی‌ها، ‌پیشگیری از مسمومیت با گازها و منوکسید کربن و ارتقای دانش جامعه در خصوص خطرات ناشی از مسمومیت‌ها و نحوه برخورد با این ‌رخداد اتخاذ می‌شود.
دکتر جمالیان افرود: متاسفانه در سال های گذشته شاهد سیر صعودی مسمومیت های منجر به فوت ناشی از دارو در سطح کشور بوده ایم و اگر چه طبق گزارشات سازمان پزشکی قانونی کشور مرگ ناشی از دارو در محدوده ۱۳ تا ۱۴ درصد از تعداد کل مسمومیت ها می باشد، ولی در عین حال هنوز رقم بالایی است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه شایعترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی و کشورمان مسمومیت دارویی است، گفت: از مصرف خودسرانه و البته بیش از حد هر نوع دارویی جدا بپرهیزید و حتی الامکان با دستور پزشک دارو مصرف کنید.
گفتنی است هفته اول آبان ماه به عنوان هفته ی پیشگیری از مسمومیت ها با افزایش آگاهی، مانع از مسمومیت دارویی شویم نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار