معاون استاندار کرمانشاه:
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه یکی از ویژگی‌های صادراتی استان کرمانشاه را سهم قابل توجه از صادرات کل کشور به عراق دانست و گفت: کرمانشاه به طور میانگین ۴۵ تا ۵۰ درصد صادرات ایران به عراق را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۰۰۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸ 21 October 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، «بهزاد باباخانی» روز پنجشنبه به مناسبت ۲۹ مهر روز ملی صادرات با تبریک این روز به فعالان عرصه صادرات در استان و قدردانی از زحمات آن‌ها با اشاره به وجود پنج استان هم مرز با عراق در کشور، افزود: اینکه کرمانشاه حدود نیمی از صادرات به عراق را عهده‌دار است ظرفیت‌های مرزی استان را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر سهم کرمانشاه از صادرات کل کشور به بالاترین میزان طی ۲۰ سال گذشته رسیده است، صادرکنندگان هم به گرداندن چرخ تولید در کشور کمک کرده و هم زمینه بازگشت ارز را به کشور فراهم می‌کنند.

وی معتقد است، در برابر خدماتی که صادرکنندگان برای اقتصاد و تولید کشور انجام می‌دهند، دولتمردان نیز وظیفه دارند شرایط را برای فعالیت آن‌ها تسهیل کنند.

روند خوب صادرات در استان کرمانشاه

باباخانی در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات استان کرمانشاه، گفت: خوشبختانه صادرات کرمانشاه هم در سال گذشته با وجود رکود اقتصادی ناشی از کرونا در سراسر جهان و هم در نیمه اول امسال شرایط مناسب و روند صعودی داشت.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ بر خلاف کاهش صادرات در کل کشور، در کرمانشاه شاهد رشد هشت درصدی صادرات بودیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از رشد ۱۲ درصدی ارزش و ۱۴ درصدی وزن کالا‌های صادراتی استان در نیمه نخست امسال هم خبر داد و گفت: اگرچه از سال ۱۳۸۰ تا کنون سهم صادرات کرمانشاه از کل صادرات غیر نفتی کشور نوسان داشته، اما طی سه سال گذشته بیشترین میزان سهم را نسبت به ۲۰ سال اخیر داشتیم.

سهم ۵.۸درصدی استان از صادرات غیرنفتی کشور

وی سهم استان کرمانشاه از صادرات غیرنفتی کشور در سال ۱۳۸۰ را ۱.۸ درصد عنوان کرد و ادامه داد: این سهم در سال ۱۳۹۰ به ۳.۹ درصد و در سال گذشته به ۵.۸ درصد رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه معتقد است سهم ۵.۸ درصدی از صادرات کشور که در سال گذشته محقق شد رقم قابل توجهی بوده که در ۲۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

تعدد مرز‌های کرمانشاه مزیت است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه از وجود پنج مرز رسمی در استان یاد کرد که هم اکنون همه این مرز‌ها فعال هستند و با بیان اینکه تعدد مرز‌های کرمانشاه یک مزیت به شمار می‌رود، افزود: تعدد مرز‌ها از این جهت مزیت است که این مرز‌ها در ارتباط با هر دوبخش عربی و اقلیم کردستان هستند.

باباخانی ادامه داد: این امر باعث می‌شود بتوانیم دسترسی مناسبی به بازار هر دو بخش داشته باشیم، برای مثال در سال‌های گذشته سهم واردات بخش کُردی از طریق مرز‌هایی مانند پرویزخان بیشتر بود و اکنون سهم واردات بخش عربی از طریق مرز‌های خسروی و سومار تقویت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه دسترسی به شمالی‌ترین نقطه عراق از طریق مرز شوشمی تا جنوبی‌ترین نقطه از طریق مرز سومار را از دیگر مزیت تعدد مرز‌های استان کرمانشاه دانست.

باباخانی اضافه کرد: البته این تعدد مرز‌ها باعث شده آنطور که باید نتوان به بهبود زیرساخت‌های مرزی پرداخت.

توسعه زیرساخت‌های مرزی در دستور کار است

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی که در مرز‌های استان وجود دارد، به بیان برنامه‌هایی که برای بهبود این زیرساخت‌ها وجود دارد پرداخت و گفت: در مرز پرویزخان در کنار پایانه مرزی که توسط راهداری ایجاد شده، طرح جامع نیز برای بهبود ارائه خدمات صادرات و واردات در دست انجام است.

به گفته معاون استاندار کرمانشاه، اخیرا نیز در کار ویژه مرز‌های کشور طرح جامع پایانه‌ای برای سه مرز سومار، شوشمی و شیخ صله به تصویب رسیده که حمل و نقل و پایانه‌ها موظف به پیگیری این مصوبه و اجرای آن است.

باباخانی در نظر گرفتن اعتبارات مناسبی جهت بهبود زیرساخت‌های مرزی که عمدتا مربوط به جاده‌های دسترسی مرز‌های استان از جمله جاده «زله‌زرد» برای مرز سومار است را از دیگر برنامه‌ها برای بهبود زیرساخت‌های مرزی برشمرد.

وی در ادامه با بیان اینکه نیاز به تخلیه و بارگیری کالا‌ها در مرز که به دلیل مقاومت عراق در برابر حمل یکسره به ما تحمیل شده باعث می‌شود نیاز به محوطه گمرکی بزرگ در پس‌کرانه مرز‌ها داشته باشیم، یادآور شد: اگر حمل یکسره برقرار شود دیگر به طرح‌های زیرساختی گسترده در مرز‌ها نیاز نیست.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار