طی ۶ ماهه نخست سال جاری؛
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۳۶ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در این استان معدوم شده است.
کد خبر: ۱۰۰۲۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰ 18 October 2021

۳۶ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در کرمانشاه معدوم شده است

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه، شهریار مستوفی صبح امروز دوشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰ در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی غذا در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: ١۶ اکتبر به عنوان روز جهانی غذا اعلام شده که این روز امسال در ایران با شعار ملی «مدیریت، آگاهی، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف برای مبارزه با کرونا» و با شعار جهانی «رفتار ما آینده ما را می‌سازد» گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: عوامل متعدد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اکوسیستمی بر غذا اثر گذاشته و ۶.۱ تریلیون دلار گردش جهانی تجارت جهانی غذا بوده که معادل ١٠ درصد کل تجارت جهانی است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در دنیا ٢ میلیارد نفر گرسنگی پنهان و ٨٠٠ میلیون نفر گرسنگی آشکار داشته و اگر تولیدات مواد غذایی در جهان از تولید تا مصرف به درستی نگهداری شود، می‌توان میزان کالری مصرفی افراد در روز را از یک هزار و ۹۶۰ به ۲ هزار و ۹۷۰ کالری رساند.

مستوفی با بیان اینکه دورریز مواد غذایی در ایران بیش از ٣۵ درصد است، تصریح کرد: این آمار نگران‌کننده بوده و اگر جمعیت جهان با این وضعیت به ٩ میلیارد نفر برسد، باید ۶٠ درصد تولیدات غذایی افزایش یافته یا با اصلاح روند دورریز غذایی مشکلات را کاهش داد.

وی ادامه داد: امنیت غذایی و ایمنی غذا ۲ بحث متفاوت بوده که ادغامشان به معنی دسترسی تمامی مردم در همه زمان‌ها به مقدار کافی، سالم و مغذی غذا است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: امروزه در حوزه ایمنی غذایی چالش‌هایی همچون افزایش بی‌رویه بیماری‌های غیر واگیر در جامعه وجود دارد، از ٣٨٠ هزار مرگ سالیانه در کشور ٣٠٠ هزار مرگ بر اثر ابتلا به بیماری غیر واگیر بوده که حدود ٧۶ درصد است.

مستوفی افزود: سند ۱۰ ساله جامع پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر تدوین شده که در آن ٢۵ درصد فوتی‌ها بر اثر بیماری‌های غیر واگیر باید کاهش یابد، چند عامل رفتاری همچون تغذیه ناسالم، الکل، دخانیات و کم تحرکی بر افزایش بیماری‌های غیر واگیر تاثیرگذار بوده و قند خون، چربی خون و چاقی به صورت بیولوژیک بر آن اثر می‌گذارد، رد پای تعذیه ناسالم در همه موارد قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های امروز در حوزه غذا محصولات کشاورزی و عاری بودن آن از نیترات و فلزات سنگین است، تصریح کرد: در این زمینه اقدامات مناسبی صورت گرفته اما از نظر میزان نیترات مشکلاتی وجود داشته اگرچه در زمینه فلزات سنگین و باقیمانده سموم مشکلات حل شده و نیترات به دلیل سموم کشاورزی ایجاد شده است، محصولات تراریخته مشکلاتی ایجاد کرده که می‌تواند آسیب‌زننده بوده و بر اساس آخرین مطالعات تهدیداتی برای محصولات تراریخته ذکر نشده اگرچه گزارشاتی در این موضوع وجود دارد.

مستوفی با اشاره به اهمیت سلامت نان گفت: ۵١ درصد سلامت نان مربوط به گندم و آرد، ٣٢ درصد مربوط به مهارت نانوا و ١٧ درصد مربوط به تجهیزات و بهداشت نانوایی بوده که در این راستا در سال ۹۹ سند راهبردی ارتقا سلامت نان با کمک تمامی دستگاه‌های متولی تدوین شده است.

وی ادامه داد: مبنای این سند برگزاری یک نظرسنجی از مردم در استان کرمانشاه بوده که چهار هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند، بر اساس نظر سنجی‌ها حدود ٢٣ درصد از مردم کاملا از نان ناراضی بوده، حدود ٢٣ درصد رضایت کامل داشته و سایر افراد رضایت نسبی داشتند، مشکلات نان از این نظرسنجی استخراج شده است.

به گفته مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۴٢٧ واحد صنفی و تولیدی زیر نظارت این دانشگاه قرار گرفته که از این تعداد ٢٣٩ واحد تولیدی، یک صد و ۸۸ واحد کارگاهی و ۵٠ سیلو بوده که ۴۵٠ واحد آن در شهر کرمانشاه وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه غذایی توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری ٣۶ هزار و ۶١٩ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در استان کرمانشاه معدوم‌سازی شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار