وقوع چند زمین لرزه با شدت‌های مختلف از هفته گذشته آرامش مردم شهرستان اندیکا به ویژه مرکز آن قلعه خواجه در شمال شرق خوزستان را سلب کرده است و نیروهای امدادی برای کمک رسانی عازم این منطقه شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۰۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸ 11 October 2021

وقوع چند زمین لرزه با شدت‌های مختلف از هفته گذشته آرامش مردم شهرستان اندیکا به ویژه مرکز آن قلعه خواجه در شمال شرق خوزستان را سلب کرده است و نیروهای امدادی برای کمک رسانی عازم این منطقه شده‌اند.

مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران روز دوشنبه ۱۲ مهر وقوع زمین لرزه ۵.۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) را در ساعت ۰۶:۰۹ دقیقه در منطقه چلگرد استان چهارمحال و بختیاری و قلعه خواجه مرکز شهرستان اندیکا خوزستان ثبت کرد.

این زمین لرزه در ۳۳ کیلومتری چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری۳۷ کیلومتری قلعه خواجه در استان خوزستان، ۶۳ کیلومتری شهرستان ایذه، ۱۰۲ کیلومتری شهرکرد و ۱۵۸ کیلومتری اهواز رخ داد.

اندیکا با مرکزیت شهر قلعه خواجه دارای سه بخش و با جمعیت حدود ۸۰ هزار نفر و مساحت ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع در شمال شرق خوزستان واقع است.

به دنبال وقوع این حادثه علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اعلام کرد: چهار تیم ارزیاب از هلال احمر به محل زمین لرزه منطقه قلعه خواجه از توابع شهرستان اندیکا استان اعزام شده اند.

خسارت به ۲۱ روستا در اندیکا و ۲۰۰ واحد مسکونی در ایذه در زلزله ۵.۷ ریشتری

۲۱ روستای در شهرستان اندیکا بر اثر وقوع این زمین لرزه دچار خسارت شدند و به ۲۰۰ واحد مسکونی شهرستان ایذه نیز خسارت وارد شد.

امدادگران جمعیت هلال احمر به ۲۵۱ فرد آسیب دیده از زلزله در شهرستان اندیکا امدادرسانی کردند و اقلامی نظیر چادر اسکان، پتو، موکت نایلون پوششی، برنج ،حبوبات، کنسروجات و اقلام بهداشتی در بین خانوارهای آسیب دیده از زلزله توزیع شد.
بر اساس بازدید میدانی صادق خلیلیان استاندار خوزستان از مناطق روستایی آسیب دیده از زمین لرزه در اندیکا، برخی روستاهای شهرستان اندیکا بر اثر زلزله دچار آسیب صد درصدی شدند که برای آوار برداری ماشین آلات به منطقه اعزام شد.

اورژانس ۱۱۵ خوزستان نیز تیم های ارزیاب را به منطقه اعزام کرد و این مرکز آمار مصدومان ناشی از زلزله صبح روز دوشنبه ۱۲ مهر در خوزستان را پنج نفر اعلام کرد که همگی سرپایی درمان شدند و تنها یک مرد ۹۱ ساله به درمانگاه منتقل شد.

زمین لرزه پنج ریشتری و آسیب به ۶۰۰ واحد مسکونی اندیکا

روز شنبه ۱۷ مهر نیز زمین لرزه ای به بزرگی پنج ریشتر و در عمق هفت کیلومتری زمین، قلعه خواجه در شهرستان اندیکا را لرزاند و پس از آن دو زمین لرزه متوالی به بزرگی ۲.۶ و ۴.۶ نیز رخ داد.

این زمین لرزه علاوه بر قلعه خواجه در دیگر نقاط استان خوزستان از جمله اهواز، ایذه، باعملک، رامهرمز و مسجدسلیمان نیز احساس شد.

اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی به فرمانداری ها و دستگاه‌های امدادی و عملیاتی سراسر استان اعلام آماده باش کرد.

بر اساس گزارش هلال احمر خوزستان در پی وقوع این زمین لرزه‌ها ۱۱ روستا در شهرستان اندیکا به مرکزیت شهر قلعه خواجه در شمال شرق خوزستان دچار خسارت شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز اعلام کرد :۶۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زمین لرزه اخیر در شهرستان اندیکا شناسایی شده و حدود ۸۰ درصد تخریب شده‌اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان نیز بیان کرد: ۵۰ مدرسه در شهرستان اندیکا به دلیل وقوع زمین لرزه در چند روز اخیر آسیب دیدند که نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.

تشکیل قرارگاه خدمات رسانی به زلزله زدگان در اندیکا

مسوول بسیج سازندگی سپاه ولیعصر(عج) خوزستان اعلام کرد: قرارگاه خدمات‌رسانی به زلزله زدگان به نام قرارگاه جهادی شهید مرتضی حسین‌پور در منطقه زلزله زده کمفه از توابع اندیکا راه اندازی شده است.

دستور رییس جمهوری برای رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان

آیت اله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری نیز در تماس‌های جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار اندیکا، ضمن پیگیری وضعیت رسیدگی به زلزله زدگان، دستوراتی برای تسریع در امداد رسانی و بازسازی اماکن خسارت دیده صادر کرد و دستور پیگیری و بازسازی منازل و اماکن تخریب شده را به بنیاد مسکن ابلاغ کرد.

زلزله ۴.۲ ریشتری برای چندمین بار متوالی و آسیب دیدن واحدهای مسکونی

مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بامداد دوشنبه ۱۹ مهر نیز زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۲ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) را در قلعه خواجه اندیکا برای چندمین بار در یک هفته اخیر ثبت کرد.

طبق گزارش اولیه دریافتی بر اثر این زلزله دیوار چند باب واحد مسکونی روستایی در منطقه تخریب شد و تعدادی واحد مسکونی نیز دچار ترک خوردگی شدند.

سپاه ولیعصر(عج) خوزستان اعلام کرد: تاکنون ۵۰۰ بسته موادغذایی، ۵۰ عدد چراغ خوراک پزی نفتی و ۱۰۰ دستگاه تانکر ثابت آب در منطقه زلزله زده توزیع شده و سایر اقلام مورد نیاز کمکی نیز در راه است که پس از دریافت بین مردم این روستاها توزیع می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نیز گفت: به منظور خدمت رسانی به دامداران و عشایر، گروه‌های واکنش سریع دامپزشکی استان به مناطق زلزله‌زده اندیکا اعزام شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار